That´s life

Direktlänk till inlägg 10 juni 2009

Grattis Sandra. Och till något helt annat...förskolesågning imorgon!

Av Veronica - 10 juni 2009 23:51

Grattis Sandra till studenten!! *kram*

Kom precis hem, åkte till pappsen och såg Björn Gustavsson filmen med syrran. Himla konstigt upplagd film men jätte rolig!! Jag och syrran skrattade som vanligt så att man har kramp i käkmusklerna.


Nu sitter jag och är orolig i magen, nervös alltså, kan knappt andas känns det som. Imorgon ska jag berätta om allt skit jag upplevt under inskolningen. Och det känns som om jag ska spy, jag kan ju bara skita i det, barnen ska ju inte dit mer... Men känns inte bra mot barnen.

Har precis skrivit stödord.

Känner för att bara lämna dem imorgon och sedan gå....


Så här stå det ungefär:

Olivias avdelning:

*dålig stämning, "var där, tvätta inte munnen, tvätta händerna!, gå dit, du får inte.."

*Lite uppmuntran, stöd, stätta igång barnen med lek.

*Känns som målet är att ha det så lugnt som möjligt, hitta fel, ha samling bara för att man måste, förvaring.

*Måla bara för att ha målat... skynda in med nästa barn...

*Stressa vid utgång..varför?

*Dålig personal, inte avleda istället reta/jaga upp barnet. Lära slå tillbaka.

*Matsituationen inte lugn och trygg utan ett tillfälle till uppfostran. Sitt still (när de knappt rör sig), ät den, sluta.. Slutar du inte kasta äpple får du sitta i vagnen, slutar du inte får du ingen mat.

*Mål enligt webbsida:stärka varje barns självkänsla så de tror på sig själva och vågar mera, sätter barnen i centrum. De ska känna sig trygga och omtyckta.

*Istället exempel: Barnen ska göra blommor, klippa cirklar."Tycker ni att de där ser ut så?, släng alltihop och börja om!"



Teos avdelning:

*avleder när barnen är trötta.

*Gör lekar, har aktiviteter barnen tycker om och anstränger sig när barnen önskar något.

*Är personliga mot barnen så att individen känner uppskattning.

*Lyssnar på barnet, ger tid.

*Pratar med barnet om det händer något, sätter sig ner med dem.

*Dåligt: Uppfostringsteknik i barnomsorg. Får sätta sig och tänka efter tredje tillsägelsen. 1.svårt för barn att reflektera själva 2. inte säkert barnet förstår problemet, trötta etc. 3. barnen blir mer frustrerad än något annat. (har exempel)


 
 
mly

mly

11 juni 2009 12:16

Hej.

Tänkte bara kolla hur det gick för dig idag?
Med allt du skulle säga menar ja. Hoppas bra.
Kram

http://mly.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Ovido - Quiz & Flashcards