That´s life

Alla inlägg den 8 december 2009

Av Veronica - 8 december 2009 15:23

Jag längtar till jul, jag vill sluta vara stressad över skolan och bara vara med barnen och Mathias. Längtar så efter min små energiknippen! Älskade barn!


Teo och Olivia i sina nya Blixten-pyamaser:

      

Av Veronica - 8 december 2009 08:02

Kom hit till skolan klockan 7. Under dagen ska jag bli så förberedd på morgonens seminarium som jag bara kan.


Just nu sitter jag och läser om Ledarskap och kom till en aha-upplevelse. Jag har tjatat om att denna kurs är så tråkig men plötsligt läste jag något som föll mig i smaken. De som känner mig vet att barns rättigheter är vad jag är mest engagerad i, än så länge endast diskussionsmässigt. Jag anser att barn är utlämnade och måste ha kringvarande vuxna som ser efter dem när något är galet. Att påstå att föräldrarna vet bäst om sitt eget barn är för mig helt oacceptabelt. Då utlämnar vi dem och låter dem försvinna i mängden av barn som vi inte bryr oss om, om de inte är våra egna. Jag läste nu något som beskriver precis vad jag känner..


"...även i dessa fall har dock föräldern ett mycket stort inflytande, eftersom barn har svårt att jämföra föräldrar med andra föräldrar och därför har en nästan oinskränkt tilltro till de egna föräldrarnas ledaskap. Det är inte säkert att barn ifrågasätter föräldrarna ens när dessa grovt missbrukar föräldraskapet genom alkoholproblem, missburksproblem, misshandel, incest och liknande. Man bör ha dessa förhållanden i minnet, när vuxna klagar över och far illa av dåligt ledarskap på sina arbetsplatser, och vädjar till facket för dess stöd. Barn är i princip helt värnlösa och utlämnade till föräldrarnas inskränkta makt och ledskap, de saknar fack som tillvaratar deras intressen och sällan någon som kan föra deras talan utom möjligen i fall av långvarig grov vanvård (och även då tycks både grannar och sociala myndigheter många gånger ha svårt att förstå vad som pågår, och ingripa). Även om situationen för barnen förbättras något via skärpt lagstifning och ideella organisationer typ Bris samt sociala reformer, så har de ändå fortfarande en mycket svag ställning" (Wolvén, 2000. Att utveckla mänskliga resurser i organisationer).

Ovido - Quiz & Flashcards