That´s life

Direktlänk till inlägg 14 juli 2008

Man måste ju..

Av Veronica - 14 juli 2008 23:56

Idag var vi och badade fastän det både var molnigt till och från och regn. Vi gick hem. Igår gick vi både ner till stan och hem, en bra bit det. Visst var vi duktiga? Behöver ju inte nämna att det var för att vi var så sugna på Big Boy och godis. Hmm. Jaja, Teo fick ett myggbett på ögonbrynet idag så ögonlocket svällde upp. Det ser ut som om han fått en blåtira stackarn. Men har brydde inte sig det minsta, han hade ju fått en Buzz Lightyear (från toy storry). Han fick en sen födelsedagspresent. Han går ingenstans utan den nu...
Nu ska jag börja plugga till stora sjukdommstentan som är nästa vår. Ska försöka mig på att ta två sjukdommar om dagen. Det blir ca 300 sjukdommar till början av januari då jag börjar igen. Ska försöka skriva kortfattat här det sista jag skriver.

 __________________________________________________

Angina pectoris.
Kärlkramp i kranskärl. Ej tillräcklig syretillfösel till hjärtat. Pga stress, rökning, dålig fys. Risk för hjärtinfarkt.
Absolut.
Stabil coronarinsufficien. Smärta i 2veckor som ej blir sämre. Strålande käke, nacke, rygg, buk åt vänster sida. Vissa känner inget, bara ångest och trötthet. Vissa får svårt att andas, tryckkänsla eller knivhuggskänsla i magen.
Ostabil = hjärtinfarkt. Behandlas med betareceptorblockare (minskar syrebehovet), nitroglycerin (akut), acitylcalicsyra (förebyggande).

Relativ.
Annan hjärtskada. Förstorat hjärta, förträning i kärlen, läkage, sjukdom.
 

Ateroskleros.
Kronisk inflammation i artärväggen. Största anledningentill hjärtinfarkt. Blodet klumpar sig (trombocyter) på ateroplackytan som uppstått av kolesterol. Riskfaktorer rökning, dålig kost, dålig fys, hög ålder. Kolesterol endogent i levern eller via födan. Cirkulation dålig i krälet, syrebrist i myokardiet leder till hjärtinfarkt. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Ovido - Quiz & Flashcards