That´s life

Alla inlägg den 5 november 2009

Av Veronica - 5 november 2009 18:01

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6072159.ab

Det är precis det här jag är rädd för. Att barn skapar hets kring utseende och vikt. Jag vill påstå att det är riktigt förjävligt. Och självklart är det ju, att hetsen ökar med mediernas hets. Och medierna är inte nådiga. Övervikten är ett av de största hotet i samhället just nu, det är ett som är säkert. Men hetsen hjälper ingen, tvärtom. Konkreta välbearbetna uppgifter om övervikt ja men det är inte nådigt som det ser ut nu. Och föräldrar tjatar om det med varandra och vänner, inför barnen såklart (och med barnen ibland), det är inte alls så att folk tänker på hur de pratar om sånt längre. Jag ser själv skillnad i alla fall om jag tänker på hur det var när man själv var liten.

Vi försöker inte prata om det inför barnen, ändå sa Teo när han var 3år "jag måste nog äta sallad, jag börjar bli så tjock". Då dog jag en smula och från och med då var prat om att vara tjock och smalmat bandlyst hos oss. Barn ska inte försöka äta mycket grönsaker...de ska försöka ÄTA grönsaker. Barn ska inte bli itutade lättmjölk och strikt fullkorn. Barn som äter är ett friskt barn. Barn som äter för mycket däremot, där krävs det ett smart sätt att ändra på det utan att barnen tappar sitt självförtroende.

Målet är väl ändå att barnen ska kan njuta av mat i lagoma portioner, bli mätta, belåtna och vara friska och krya.

Av Veronica - 5 november 2009 17:50

Jag är ju en sådan här väldigt jobbig person som tror att allt har en mening på lång sikt. Det här med influensan är verkligen intressant, intressant att följa både sjukdomssymtomen och hur vaccinet kommer att verka men också hur människornas situation och diskussioner utvecklas. Kanske är den här influensan till för att väcka folket och ge dom något att diskutera. Att röra om i grytan så att säga.

Jag vill påpeka att mina åsikter är mina åsikter och inte alls vetenskapliga, jag har aldrig påstått mig vara bättre än någon annan eller veta bättre än någon annan. Däremot vill jag diskutera både för att sprida det jag tycker och för att lära mig nya saker själv. Och det jag lagt fram som det som styrker det jag tycker är bara ett axplock av vad olika kunniga och experter säger. Vem man tror på är ju högst individuellt. Däremot är det jätte svårt att hitta fakta, det är verkligen som om saker mörkas. Och det jag känner mig säker på är att det finns mycket, mycket som vi mindre uppsatta och arbetare inte får veta.

Av Veronica - 5 november 2009 13:11

Sitter och försöker få till opponeringen. Blir plötsligt orolig för min egen del. Jag har nog en massa fel i min uppsats känns det som nu. Å andra sidan är jag i helhet nöjd med den själv så jag antar att jag inte kunnat göra så mycket bättre med den tid som fanns. Nåja, vad är en bal på slottet?


Det är trevligt i skolans datasalar, det är lagomt pratsamt, varmt och bekvämt. Jag skulle kunna sitta här hela dagarna. Heja på personer jag sällan träffar annars, se personer göra sitt och leva, prata, röra sig på just deras sätt i just denna datasal. Det är intressant att se. Dessutom får man en massa gjort här, det går inte att jämföra med hur man arbetar hemma. Texten flöder fram, man kan koncentrera sig som ingenstans annars. Det finns inget värre än att vara mitt i koncentrationen och så bryter någon den, då blir jag impulsivt arg. Det är ju också ett intressant beteende, det är ju inte så att jag inte kan ge 5min av min dag till just den personen som bryter utan det är just att man tappar tråden totalt. Är man i någon sorts trans eller vad? Det är konstigt också, att jag så lätt återtar den på skolan, här bryts jag gärna för att tvingas ta en paus, men hemma är det tvärtom.


Av Veronica - 5 november 2009 09:12

Det känns mysigt i kroppen när första snön faller. Lite spännande och magiskt, som om det är första gången det händer. Luften och marken får en annan doft, träden ser ut som i en saga och barnen tittar förvånat på marken när det börjar knarra om fötterna. Vi får ro att stanna till och överblicka över livet. Vi kurar ihop hos med de nära vi har och värdesätter dem högre än någonsin.

Ovido - Quiz & Flashcards