That´s life

Alla inlägg den 18 juli 2009

Av Veronica - 18 juli 2009 22:17

9-21passen är seegt! Jag har haft ledvärk i handen idag, alvedonläge imorgon om det fortsätter! Mathias är ute och har roligt den jäveln ; ) Men jag har saknat barnen idag och det är mysigt att vara ensam med dom utan en utröttad pappa här ;P


Jag och Olivia har precis gått igenom kroppen, hon vet vad fötter, knä, ben, mage, händer, axlar, huvud, ögon, näsa, mun och tänder är. Det hon inte kan är öron och armar :D Man märker att Olivia saknat en när man jobbat och det är ju såklart underbart hihi. Hon kramar om en hela tiden och busar med en. Lägger sig bredvid och myser. "Mamma!, hej!, säger hon. Och så ser vi på TV och hon säger "titta" och det som är intressant är fordon och djur. Och när det är musik då diggar hon. Teo tittar på en ny film, sådär mitt i tror jag han tyckte det var lite läskigt för då kom han till mig och sa "det går bra med det där, filmen..". Men sen gick det bra och nu ser han det för andra gången. Tänk att man kunde se en film två gånger på raken när man var liten!



Olivia just nu, 1,5år.

Försöker minnas det Olivia kan säga nu för tiden. Det jag kommer på är: "här är jag", pagetti=spagetti, "titta där", "deo"=teo, Mathias, pappa, mamma, titta, cykel, ramla, "va gör du", dil= bil, axel, hals, öga, nä, aaa, "brumbrum", "vovvov", bada, kaka, leka, tack, hej, hejdå.

Så härmar hon en om man t.ex säger "sätt dig ner" så säger hon "sä de nä". Jag är facinerad över att hon förstår allt man säger...som om man pratar om att gå ut, äta mat, bada, sova eller något sådant så förstår hon precis. Hon förstår också om man frågar "ska du ha på dig den?" "lyft armen", "pappa är i vardagsrummet", "vill du ha en macka?, vill du bada?/leka....(svar nicka eller skaka på huvudet" och så går hon till köket respektive badrum eller lekrum). Hon förstår om man säger "nej du får ta en annan tröja" eller "nej du får ingen glass nu", "lägg tillbaka den". Jag behöver inte visa eller så utan hon förstår precis och blir såklart skit arg.


Olivia är: fordonsintresserad, intresserad av kläder och smycken(HUR många gånger måste jag ta på henne tröjor om dagen egentligen??, får snart låsa garderoberna), hon går omkring med mössor, halsband etc. Hon tycker om att dansa, sjunga och är en riktig teaterapa. Hon vill gärna busa och kittlas, "killikill", säger hon. Hon vinkar och ger slängkyssar när man går. Om man säger åt henne tittar hon ner och visar surläppen. Om man flinar åt henne då skrattar hon och börjar med något annat. Olivia är inte den som blir hunsad av storebror utan tar ALLT och skriker om Teo är för nära eller har något hon vill ha. Teo är för snäll och ger allting också så vi måste säga åt honom att inte behöver ge allt till henne. Olivia älskar dock sin bror och det är så tydligt, bara Teo är lugn så sätter hon sig bredvid honom, lägger huvudet på hans axel, de busar genom att härma varandras ljud och jagar varandra och de ligger fortfarande tajt ihop när de sover. Ibland lägger sig Teo ner och låter Olivia busa med honom, hon skiner upp och börjar killa och klappa på honom (och slå lite ibland men inte så hårt). Det är så härligt att höra de skratta tillsammans : )) Olivia tycker om att leka tittut och skrämmas, uuuu säger hon. Och favoriten just nu är "axlar, knä och tå" ramsan. Hon älskar djur och särskillt hundar men katter går också bra : ) Lilla Olivia börjar bli så stor, ingen bebis längre.. "buhuuu..."


Ovido - Quiz & Flashcards