That´s life

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010

På bussen.

Av Veronica - 7 oktober 2010 15:38

En äldre man med glasögon och krullig blont hår tittar på mig när jag kommer in i bussen, han liksom flinar och verkar vilja att jag ska sätta mig bredvid honom. Jag går vidare och sätter mig ett par stolar bakom på andra sidan. En tjej sitter vid fönstret som när jag sätter mig hoppar till rakt in i min sida och jag lådsas som ingenting och tänker att hon kanske har något sorts tiks. Så plötsligt lutar hon sig över mig och frågar om hon får byta plats. Javisst säger jag och undrar vad jag ger för intryck när folk inte vill sitta bredvid mig, men hon förklarar i nästa stund att det är en geting i fönstret. Jag sätter mig på hennes plats och tar upp en tidning, viker ihop den och väntar. Getningen kommer och jag tar sats och slår till allt vad jag kan. Den ramlar ner på sätet och sprattlar omkring. Jag får slå till flera gånger innan den dör och det låter ganska mycket, när den ser så död ut som den kan vara så slänger jag den i påsen på sätet framför. Så sätter jag mig, som ingenting och folk tittar på mig. Jag börjar läsa tidningen och färden tar vid. Träd, skog, mark och ett fåtal mörka och till synes tysta hus följer vägen. Plötsligt tutar bussen till och jag ser en räv som sitter och obekymrat äter på något dött på vägen. Det såg malplacerat ut på något vis och jag ryser till lite. Några minuter senare ser jag en ännu mer malplacerad smutsig T-shirt på en liten vändplats och funderar på om jag är med i en skräckfilm..vad väntar härnäst. Jag rycker till när jag hör ett konstigt ljud. Jag konstaterar att det är någon som snarkar och jag hör tonårstjejerna fnittra i takt. Jag får istället genast upp tankar som: vad behöver han göra för att få bort snarkningarna?, undra om han är överviktig?, vad skulle jag säga om jag jobbade på en vårdcentral och han sökte vård hos mig. Jag fick smått panik och konstaterar att jag borde kunna sånt här. Det enda jag kommer på är: prova nässpray och gå ner i vikt. Annars sök öron/näsa/hals. Och bestämmer mig för att kolla upp det så fort jag kommer hem. Jag tittar upp och ser att det är den krullhårige mannen som snarkar. Getingtjejen sitter bredvid och skruvar besvärande på sig. Jag tänker att det är något hon får ta när hon inte kan slå ihjäl en geting och jag ler för mig själv. Sen funderar jag vidare på om jag själv snarkat när jag somnat på bussen. Kanske även jag har varit "the fun of the day".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Ovido - Quiz & Flashcards