That´s life

Alla inlägg under maj 2009

Av Veronica - 17 maj 2009 23:33

Idag var vi med barnen till norra berget. Åh så mysigt det var! Varmt och skönt. Barnen gungade, lekte i sanden och var i små husen. Och åkte linbana förstås, Olivia skulle absolut åka hon med, min modiga lilla tjej.


Av Veronica - 16 maj 2009 10:02

Idag var tentan och den gick skit, tänkte nästan lämna in när jag läst de första 5sidorna... de första två var okej men sedan...

Alla verkar tycka att den var konstigt, var inte alls på sånt som de högre makterna sagt var väsentligt. Men men, jag överlever väl detta också :)

Skööönt att det är över..


 


Kvällen spenderade med Andreas och Kattis och lilla Felix. Teo och Felix började genast leka tillsammans, så kul att se att de går så bra ihop, de klättrade i träd och Teo visade sin fyrhjuling : ))

Vi grillade och tittade på slagerfestivalen. Mysigt värre :D




Av Veronica - 15 maj 2009 22:12

För att sysselsätta mig så skriver jag igen :D


Idag grillade vi kycklingklubbor, mums! Men både jag och Mathias är lite ovana vid just kycklingklubbor, man vet inte rikigt hur de ska se ut när de är färdiga.. Är liksom lite lila inuti ju, hoppas man inte kräks imorgon på tentan ; )

Mathias grillade samtidigt som han gungade barnen ute ieftermiddag medan jag städade i köket. Måste rensa papper i helgen, hela köket är full i papper från allt vad det heter med husköpet.

 

Kortet är inte ifrån idag...men de ser ju likadana ut  ; )


I eftermiddagen var svärfar barnvakt när jag fick information och hämtade schemat från sommarjobbet som personlig assistent. Verkar jätte spännande! Och deligering ska jag få. Och dessutom ska jag få undersköterskelön, vilket betyder 2000-3000kr mer i månaden än om jag inte haft en utbildning. Känns nice!

Sen gick jag på stan tills Mathias slutade. Trodde det skulle vara så skönt att gå på stan själv men vad tråkigt det var...finns ju inga fina kläder i den här staden! Tror de tar in helt fel kläder i butikerna... Jag kom hem med en pennvässare och barnsaxar! Hej kom och hjälp mig! Vad är det för fel på mig?


Imorgon ska vi grilla med Kattis, Gullan och lilla Felix. Ska bli såå skönt att få slappna av med gott sällskap efter tentan. Föresten..förlåt Kattis för att jag inte svarat!! Som du vet har min telefon gått sönder och jag har inte hunnit mejla. Nu har jag skaffat mig en ny telefon, den billgaste som fanns. När vi kom hem säger Mathias "du vet att du inte kan göra ett skit med den här telefon va?, du vet att du köpt en riktigt skitmobil" Vad har jag för prylbög till sambo? Jag smsar endast...vad spelar det för roll om jag har en dålig kamera eller om jag har en jätte dålig kamera? Eller om jag kan lyssna på musik...när hände det att jag lyssnade på musik i mobilen... tror det var i 9an senast. :D

Skämt och sido är det verkligen ett prylkåt samhälle vi lever i. Sen när är det ett måste att ha en kamera med sig överallt. När började vi fota alla våra minnen så att de nästan inte blev några innerliga minnen alls? Vem vill kela med en mobil liksom? Jag vet att jag är likadan...


Av Veronica - 15 maj 2009 21:29

Imorgon smäller det! :D Jag ska fan klara det här! Usch vad nervös jag är..

9-15 består av nervceller som smäller, bananätande och godissmaskande.

Av Veronica - 15 maj 2009 10:21

Ska man plugga mer det börjar att bli snurrigt.. Men lite kan man ju nu faktiskt..det känns bra! Siktar in mig på läkemedel och behandlingar just nu.......

Hoppas det inte kommer en massa konstigt på tentan! 

Leukemi: symp anemi, blödningstendens, infektionskänslig, trött, smärta i leder och ben, viktnergång.AML = Myeloblaster, stor mjälte, lymfkörtlar, leverMyelom = B-lymfocyter i röd benmärg, Ev njursvikt med Bence jones.ALL = B och T-lymf, tandköttsinflam. Anemi beror på nedsat eryt, för få eryt, hemoglobinbrist. Granolocyter: immunförsvarTrombocyter. KoagulationPolycytopeni: sjukdomar ger nedsatt syresättning av rödablodkroppar.Aplatisk anemi: hämmning av röda/vita blodrkopparHemolytisk anemi: sönderfall av röda blodkroppar eller autoantikroppar. Ikterusrisk. Hodginssjukdom, mördarceller i immunsystejmet ger förstorade lymfkörtlar, mjälte, lever, lungor, svullen hals, feber, törst. Stamcellsplantation Kolangit: små stenar i gallvägar, flödeshinder, infektion med gallvägsinflamation. Frossa och feber. Ge NSAID, Antibiotika.Kolecystit: Inflamerad gallblåsa pga bakterie. Smärtor i buk, hög feber, öm under hög revbensbåge. Ev kronisk. Kan leda till pankreatit. Laparoskopisk kolecystektomiEndoskopisk gallstensbeh (EST)Gallstenskrossning. Gallsten: Ge antibiotika, parenteral nutreation, IVA-vård, avlasta gallvägar. Pankreatit: Palpöm, tarmparalys, serumkalium lågt. V-sond vid kräkning. FASTAGastroesofagalreflux: protonpumpshämmare – gaviskon, Histamin2receptorblockare. Nissenplastik. Ta 24h pH med esofagus manometri.Ulcus: Mucosan nedsatt, ge syntetiskt prostaglandin cytotec.Stim nybildning av slemhinnan och ökar mucinprod samt gynnar ventrikelhinnans blodflöde.Diabetes: glukagon inj vid hypoglukemi.Ikterus: Kolesytramin binder gallsalter till tarm eller antibiotika.Ileus med högt hinder: ventrikeln väskefylld och dilaterad. Töm ventrikeln, ge parenteralvätska, sond, syrared medel, dilatera med ballongteknink.Corpuscancer: ge östrogenbeh + progesteron (annars risk för småblödningar)Karcionom: epitelvävnadP53: häm celldelningTx-mördarceller: cytotoxiska vita blodkropparNk-celler: Gör skada på celler med cancerantigen.Prostatacancer: Anti-andogen. OP, strålningSe colorecetalcancer: koloskopi, MRT, bestäm HB i feces (6prov olika), calprotectin stigerCancerindelning: A-mucosan, B=muskeln, C=lymfkörtlar, D= fjärrmetastaserHjärntumör: oftast gliom (nervsys gliaceller), liqorpåverk-medvetslös, Ge betapred som avsväller. Ge kortison för inflamdämpning. (håll koll, svamp i mun, underliv).Hypertyreos: ge radioaktivt jod, skadar körtelvävnaden, risk för hypotyreos. Strumektomi, risk för kalciumbrist. Tyreostatika hämmar jod-opxidationens enzymer. (tiamazol), korttidbeh. Betablockad för att minska hjärtfrekvensen.Hypoteros: levaxin (synt tyroxin).Addisons sjukdom: Kortison iv ser peros. Kolla K som är högt.Chushings: Glukokortikoider har gjort att kroppens egna ACTH-prd är nedsatt, dämpa dos, mät ACTH-halten i blodet.Äldre: Albuminkonc nedsatt ger sämre binding för l.m Hög Kortisolhalt gör äldre lättstressade.Gluakom (iklämd nerv pga kammarvätskans avflöde försämras som ger tryck): betareceptorblockare.Parkinson: levodopa med dekarboxylas. Dopaminantagonister.MS: kortison, betaferon, antiepileptika. Ev detrusol mot inkontinens.Hjärtsvikt: syrgas, nitroglycerin, diuretika, heparin som trombosprofylax, sen ACE-häm och angiotensinreceptorblockare.
Av Veronica - 15 maj 2009 10:08

Nu är den äntligen här, fyrhjulingen han väntat på så länge.. Åh vad kul han tyckte det var, vad stolt han är. Och superduktig att köra, men han når inte till handbromsen riktigt...tur det går att styrpa farten, men det går fooort ändå (tyckte mamma).


Av Veronica - 14 maj 2009 09:59

Idag hade Teo och Olivia "vårshow" på dagis. Ingen av dem sjöng, Teo kunde inte låtarna de sjunger på det här dagiset och Olivia var mest förvånad över allt folk som stod framför henne...och så stirrade hon på fröknarna när de gjorde "huvud, axlar, knä och tå" som om de vore knäppa ; )


Av Veronica - 12 maj 2009 09:07

Inte har jag hunnit fixa bilder heller.

Det är inget annat som gäller än plugg just nu. Plugg, plugg, plugg...

Jag har tagit en liten paus mellan pluggandet och lektionen om 7min. Sen i eftermiddag är det råplugg igen. Jag har gjort ett sammanfattande häfte på 35sidor och då är det riktigt krympt. Igår gick jag igenom 10sidor rejält och har drömt om anemier inatt...hemolytiska och aplatiska...

Jag kommer inte göra någonting annat är att plugga tills 9.00 lördag.

Då kör vi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards