That´s life

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2009

Tentaresultat.

Av Veronica - 24 augusti 2009 17:17

Resultatet



1 Rätt/Fel fråga. En patient som kan gå har prioritet 0? etc. Kan hyffsat 1,5/3

2 ABCD-vård är vad? Kan tror jag 0/1

3. AVPU är? Kan 1/1

5. Cirkulation Kan tror jag 1/1

6. Vad göra vid medvetandesänkning? Tror att jag kan 1/1(utesluta hypoxi och perfusion rubbning som orsak)

7. 1,6m kvinna ramlar från 3våningshus, högenergivåld? Kan 1/1

8. Nedkylningsrisk? Kan  1/1

9. P-piller verkar på tre olika sätt, vilka? Gissar 0,5/1,5

10. Progesteron syntetiskt heter? Ingen jävla aning 0/1

11. Minipiller innehåller? Gissade rätt 1/1

12. LH gör? Kan 1/1 (gör att folliklarna mognar)

13. Villket organ kommer LH ifrån? Kan 1/1 (hypofysen)

14. Beskriv hur trängingsinkontinens uppkommer, hur man behandlar? Kan hyffsat 4,5/4,5

15. Vad görs vid dislokationsstatus? Kan liite  0,5/1,5

16. ARDS. Vad görs? Ingen jävla aning, har aldig hört! 0/1,5

17. Vad observera vid bolusdos epidural/anesti? Eh...va?  1,5/2

18. Hur verkar voluven? Kan inte 0,5/1

19. Specifikt blodprov av blodgivare? Tar man inte bara ett? 0/2

20. Orsak till andfåddhet, hjärtklappning vid stora blodförluster? Gissar hejvillt. 1,5/2

21. Renal anemi vid njursvikt? Varför? Renal Anemi, skojar du? 0/2

22. Dislokerad fraktur? Vi tar och gissar.. 1/1

23. Caput nekros..varför risk? Hmm... 1/2

24. Hur får man inte röra sig vid höftprotes? Kan hyffsat 2/2

25. Njurstenssmärta? Kan hyffsat 0,5/1,5

26. Symtombild vid gallsten Kan hyffsat 1/1,5

27. Hur får man pankreatit av gallstenssjukdom? Kanske 0/2

28. Hur får man ikterus av gallsten? Kanske 2/2

29. Vad ska man fråga gällande smärta, nutrition och elimination vid buksmärta? Här skriver vi en massa roligt.. 5/6

30. Parkinson Kan 2,5/ 4

31. Symptom för att få diagnosen parkinson? Kan 3/3

32. Läkemedelsbiverkningar för parkinson? Kan hyffsat 1/3

33. Albuminbeh två starka, varför inte hos äldre? Jag antar att det är.. 0/2

34. Vad är katarakt? Blandade ihop.. 0/1

35.  Behandling vid katarakt. Samma här då.. 0/2

36. Påståenden. Seretonin är oförändrad hos äldre. Acetylkolin kommer ifrån bjunjurarna ….. Tror jag kan. 5/5

37. Tecken på typ1 diabetes? Kan 3/3

38. Hormoner som produceras av pancreas? Kan inte, dåligt av mig dock! 0/2

39. Hypoglykemi och träning.  Kan hyffsat 3/4

40.  Hb1C betyder, varför bra att ta? Kan 1/1

41. Medvetandepåverkad hypoglukemi, vad göra? Kanske 2/2

42. Information om kräkning och diarré vid insulin. Kanske 3/3 (får man inte behålla något i magen fins det inte hller lika mycket socker att bryta ner. Insulindosen behövs sänkas. Håll koll på blodsockret, få i dig vätska.

43. Allergisk utlöst astma, vad och när? Kan 3/3

44. Symptom vid astma Kan 1/1

45. Vad är varningstecken vid förvärrad astma? Gissar lite då.. 2/3

46. Allergisk astma och råd till patienten (patientfall). Jag försöker tänka logiskt 3/3

47. Tecken på dehydrering Kan vill jag väl påstå 2/2

48. Orsak till dehydrering vid astma (patientfall) Kan hyffsat 0,5/1

49. Råd till dehydrerad astmapatient. Kan hyffsat 2/2Följ beh av astman noga. Drick vätska regelbundet. Ha bra munhygien. Bubbelvatten kan lösa slem. Ät fiberrikt för att inte förlora vätska via diarré.

50. Omvårdnad vid diarré i komb med astma. Kan hyffsat kanske 3/3 Info om kost, ät mer fiberrikt, mer vätska. Primodium kan hjälpa. Sök sjukvård vid blodblandade och slemmiga diareér.

51. Kronisk diarré kommer ifrån? Hmm..Crohns? äh vi gissar lite.. 1,5/2

52. Rita EKG Just ja, EKG..hur var det nu igen? 1/2

53.  Beskriv de elektriska impulserna. Vad vill du veta? 0,5/3

54. Observationer vid arytmier. Hmm...vart står det i boken? 1,5/3

55. Sinusbradykardi? Sinustakykardi? Va?? Skojar du? 2/2

56. Hur regleras blodtrycket normalt i kroppen? Nämn tre sätt. Gissar2/3

57. Blodtrycksänkande på annat sätt än minska blodmängd och läkemedelsgrupp?

Jag gissar betablockare..för de kan jag. 0,5/3

58.Vad är oselektiva betablockare? Kan 2/2

59. Bricanyl, hur fungerar det? Kanske...hälften rätt kanske. 2/2 Ges som underhållsmedicin till astmapatienter. Dämpar inflamationen och dilaterar bronker.

60. Systolisk och diastolisk svikt. Vi skriver lite... 1/2

61. Varför Lasix vid hjätsvikt? Lasix?...1/2

62. Digitalis verkan? Hmm... 0/1

63. Streptase, ASA, Waran. Hör tll Streptokinas, trombyl ell warfarin? Vi drar lite sträck så blir det bra sen. 3/3

64. Agina pectoris läkemedel. Godkänns mitt svar nudå... 1/2

65. Bröstsmärta, vad frågar du gällande smärtan? Smärta...ja men de kan ja väl.2/2

66. Morfin bra för mer än smärtlindring? Skriver.. 1/2

67. Hur ställs diagnosen hjärtinfarkt? 2/2 Bröstsmärta som inte släppt av Nitroglycerin efter 15min. Vävnadsskada har uppstått. EKG-förändringar.

68. Komplikationer vid hjärtinfarkt? Död?? Reinfarkt? 1/2

69. Omvårdnad vid hjärtinfarkt, två viktiga åtgärder. Skriva, skriva  2/2 Lugn trygg sjuksköterska. Patient i hjärtläge.

70. Vad ge för information efter en hjärtinfarkt, nämn två områden. Skriver 3/3 Information om kost som är viktigt då felaktig kost med mycket kolhydrater och fett förklakar kärlen och ökar risken för ny infarkt. Ät fiberrikt, protein och i lagom mängd. Motion är minst lika viktigt, vilket förhindrar till viss del pålagring i kärlet då cirkulationen förbättras. Vissa studier visar att kärlen kan förbättras av motion.

71. Vad ska man ge för information om nitroglycerin? Ingen aning. 1/2

 
 
Ingen bild

Sofie

25 augusti 2009 12:21

Grattis duktiga du! Kram :)

 
Veronica

Veronica

26 augusti 2009 09:59

Grattis till tentan!! Måste kännas superskönt!

Jodå, Noel går för fullt nu, men ibland är han bekväm av sej o kryper ;]

http://ceekay.bloggagratis.se

 
Kalle

Kalle

27 augusti 2009 15:56

Låter som ni ändå hade en rätt härlig dag i Birsta ju =)

kram

http://www.kallek.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Ovido - Quiz & Flashcards