That´s life

Alla inlägg den 9 oktober 2008

Av Veronica - 9 oktober 2008 16:21

Jag har länge blivit irriterad på alla reklamer för margarin, som är bevisat dåligt för kroppen. Becel, Milda och Lätta är INTE bra. Det har jag länge varit övertygad om. Men reklamerna fortsätter att lura oss. Läs aftonbladet jag länkar till. Inte för att det är den bästa källan men jag tror på detta och är dessutom länkad till konsumentverket om man vill titta närmare.

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article3498049.ab



Av Veronica - 9 oktober 2008 15:04

Olivia har sovit bättre inatt iaf men ändå vaknat flera gånger. Jag har sovit en stund på förmiddagen då Olivia sov som en stock. Det var välbehövt vill jag säga men jag är fortfarande trött. Känner mig nästan lite bakfull, konstig känsla. Skulle nog behöva ha lite tid för mig själv också. Teo kanske ska sova hos morfar på fredag kväll och gå på gympa på morgonen igen. Skulle han tycka vara jätte kul och jag skulle få det lite lugnare.

Igår kom Mathias hem 21 och så var det hej och godnatt så var den kvällen över. Teo skulle läggas och det var omöjligt fast han inte sovit middag och varit trött på eftermiddagen. Mathias fick ligga bredvid honom i soffan tills Olivia somnat i sovrummet villket tog ett tag. Hon somnade dock helt själv bredvid mig, helt otroligt. Detta är 3e gången. Jag klappar henne på ryggen och huvudet och ger henne nappen i omgångar medan hon rullar runt och jag får lägga till henne hela tiden. Buffar litegrann ibland och tillslut somnar honom. Wow! Det är underbart, det tog Teo 2år, han buffades till söms eller ammade tills han somnade. Hur som helst kom Teo in till mig sedan och somnade kl 01! Och han var ju rätt trött på morgonen men det gick.


Jag kom till Teo på dagis kl 14 och Teo var då dötrött. Vi skulle äta dropin mellis där. Teo satt och babblade helt maniskt (inga ord som finns) och fick nästan skrika åt honom att sluta för det gick inte att få kontakt med honom. Så satt han och spottade och åt med överdrivet öppen mun och sen åt han inte utan var i sin värld, frågade hundra gånger om han ville ha mer men han bara babblade på. Tillslut var det bara att ta ut honom i kapprummet så vi inte störde andra familjen som åt. Ska man försöka hålla honom vaken nu eller är det helt onödigt eftersom han ändå inte somnar i tid??


Nu sitter jag å gäspar..4h tills Mathias kommer hem. Jag börjar få huvudvärk igen och Olivia är jätte trött igen. Teo är på Olivia, håller fast henne, flyttar på henne, tar ifrån henne saker som vanligt.


"Låt   henne   vara...." , en fras som inte går att missa hemma hos oss. Så har man blivit en sådan där tjatmorsa som man inte skulle bli. "sluta, lugna dig, sitt still, stanna, ta bort fötterna, spotta ut, sluta spotta, sluta sparka..." Tydligen sysselsätter man barnen inte tillräckligt om man behöver tjata på dom för mycket. Men något alla psykologer och barnexperter har glömt är att barn som är trötta inte kan sysselsättas. Samtidigt som det tydligen var viktigt att ha tråkigt också...men hur skulle man göra nu igen? Sysselsätta eller låta de har tråkigt? Mitt i mellan? Jaha, men då skulle man ju inte behöva tjata eller?? Något som inte stämmer där...kanske dags att komma överrens att det inte finns någon barnmanual där allt går bra bara man följer den?
Nu låter det som om jag förespråkar att tjata, fan nä jag hatar att tjata men ibland verkar det inte finnas så mycket annat att göra. Det är som att gå i skolan, ju mer man hör det ju mer fastnar det. Bättre det än att hota, kränka och straffa. Som skämspallar och allt dyl som de håller på med i USA, något barnpedagoger i Svergie ser som näst intill psykisk misshandel men som ändå får visas på TV. Det är hemskt att vissa föräldrar tror att det är något är bra. För allt som visas på TV är väl bra eller?

Ovido - Quiz & Flashcards