That´s life

Alla inlägg den 18 oktober 2008

Av Veronica - 18 oktober 2008 22:03

Denna eviga fråga i en samborelation om vem som ska göra vad. På familjeliv.se återkommer frågan jämt. Den som är hemma gör vad? Hjälper mannen till? Vem gör vad? Hos oss är det lite olika. Men något som vi inte gör är att bråka om det. Känner jag att Mathias inte gör någonting då säger jag det och säger vad jag vill att han ska göra. Vi delar upp saker bra tycker jag nu för tiden. Ibland kör vi en deal. Som idag..Mathias hatar bajsblöjor och efter två barn sätter fortfarande kräkreflexen igång. Så idag tog jag bajsblöjan mot en sovmorgon imorgon. Han fick dessutom sova ut imorse men har gjort det mesta idag (roat Teo en massa och lagat mat). Jag kände inte för att roa en arg Teo idag eftersom jag alltid är hemma med barnen så kändes det som Mathias tur. Det känns skönt att inte vara i ett förhållande där en går och muttrar över något man inte vet vad det är. Öppenhet tror jag är det viktigaste som finns. Och att komprimissa. Både jag och Mathias är sådanna som gärna t.ex dukar av bordet sedan. Men ibland när jag har energi gör jag allt på en gång, städar, dukar av, diskar osv. Är jag på det humöret vill jag gärna att Mathias hjälper till just då. Men varför ska jag bestämma när han ska städa? Så då får jag säga "kan du göra det här?, lovar du att göra det sedan?". Lovar han så gör han det så det var det. Jag skulle bli tokig om jag själv bodde med någon som tvingade mig att göra allt på en gång, ställa undan, lägga in, ta upp. Då skulle jag känna mig fången i mitt eget hem. Hoppas jag kommer ihåg det när barnen blir stora också.


Kommer ihåg en intressant föreläsning på BVC om  just detta. Att man som förälder inte ska köra över sina barn. Att man inte borde tvinga barnen att städa just när man själv är på humör för att städa..att bara för att man själv tycker det är stökigt så kanske inte barnen tycker det. Att man måste kunna diskutera och inte bara deligera. Par är olika och är olika i sitt beteende gällande hushållet och då måste man komma ihåg att även föräldrar och barn är olika och tycker olika. Där handlar det om att inte missbruka sin makt. Och hur många föräldrar säger inte åt sina barn att plocka upp och städa mitt i sitt eget städyr med dåligt humör? Städelak alltså?  Jag är städelak, verkligen och det måste jag se till att inte låta gå ut över mina barn! SOS familj verkar vara rätt bra tycker jag och hoppas på att det är vettigt. Har inte sett det så mycket dock men det är intressant med beteenden tycker jag. När det gäller "sysslor" tycker jag inte att barnen ska måsta göra så mycket. Jäklar alltså, barn och ungdommar har så mycket annat att tänka på än att se till att tvätta, städa och laga mat. Man ska vara bra i skolan, utveckla en identitet, vara snygg, smart, göra läxor, träna, vara en bra kompis eller hitta kompisar osv och mitt i detta har man en taskig dygnrythm (precis läst sjuksköterskelittratur om att ungdommar biologiskt lägger sig senare men skulle behöva sova mer än både barn och vuxna). Att behöva bete sig som en vuxen hemma där man ska diska, tvätta, laga mat och fixa och dona är för mycket. Sitt eget rum diskuteras ju, visst det kan ju inte bli en bakteriehärd men deras rum är deras rum också. Lite kläder på golvet har ingen dött av...vad jag vet? En röjning någon gång i månaden tycker jag personligen räcker. Så det hålls fräscht. Det är inte så svårt att damsuga lite snabbt även i deras rum. Eller så kan de hjälpa till mot en liten muta. Bättre än bråk och tjat...är övertygad om att städning är vad man bråkar om mest i en tonåring och -förälderrelation. Det är INTE värt det! TJOPP säger det så flyttar de hemifrån. Vi har 18-20år på oss att göra det bästa vi kan tillsammans, jag tänker iaf inte lägga energin på städning. NO WAY! Jag säger bara välkommen hem till familjen dammråtta!

Av Veronica - 18 oktober 2008 20:09

Sitter och försöker hålla mig för skratt. Teo är ju sjuk men har ändå överskottsenergi på något sätt och han är jätte arg hela tiden. Inget verkar gå som han vill ; ) Försökte hjälpa honom med en liten legogubbe som visst skulle hålla i ett svärd på ett visst sätt men mamma förstod ju inte alls hur han skulle hålla. Arg som ett bi gick Teo till pappa som såklart förstod på en gång. Haha. Och nu har han kastat legogubben i backen ändå för svärdet var dumt. Stackars liten, arg och sjuk. Och inte vill han sitta och titta på en film och ta det lugnt heller. Olivia är också arg för hon ville ha nötterna i påsen. Så vi hällde de i en skål och så fick hon påsen med några russin i. Hon tittade i påsen och sa aaaa. ; ) Så nu brottas hon med påsen och försöker förstå hur man får upp något ur den.


Här är Olivia förut idag. En hink kan vara väldit rolig..man kan ropa i den, trumma på den och gömma sig bakom den.

Av Veronica - 18 oktober 2008 17:36

Kan man ha dåligare samvete än jag just nu? Idag förstod jag varför Teo var helt galen igår. Han mådde inge bra i kroppen...han har spytt hela förmiddagen. Därför han vaknade flera gånger och var arg/ledsen igår kväll. Åh! Stackarn. Idag har vi försökt överösa honom med kärlek.

Han har inte ätit någon riktig mat idag men en halv gurka *haha*. Han har även ätit lite glass. Han verkar lite bättre nu iaf. Typiskt då! Vår älskling!




Ovido - Quiz & Flashcards