That´s life

Alla inlägg den 17 oktober 2008

Av Veronica - 17 oktober 2008 23:50

Teo min Teo, vet inte vad jag ska skriva men han driver mig till vansinne ibland. Vilken tur att Mathias varit hemma idag! Det går inte ens att förklara hur han varit idag, han har gjort sönder TVdosan som sagt (efter att ha delat på den två gånger), han har öppnat kylen och krossat ägg (efter att ha blivit tillsagd två gånger), han har kastat en hink på Olivia rätt i ansiktet, skrikigt åt oss, hängt på Olivia hundra gånger och slutar inte samt puttat undan henne så hon ramlade, krossat ett glas (inte meningen men han pga att han är så stökig vid matbordet och ramlade även av stolen ett tag innan), han slutar aldrig när man säger nej och väntar på att vi ska bli arga.


Lösingen kan tyckas självklar. Att sysselsätta, men vilka föräldrar leker med sina barn varje sekund? Det går ju inte. Vi gör så gott vi kan.
Han har inte ätit någon middag, vi åt makaronilådan vilket jag vet han tycker om men han vägrade ens smaka. Han skulle ha ostmacka med krydda i mikron. Men det fick han inte. Förklarade att han fick macka om han bara smakar en tugga mat men icke. Han är bestämd som jag vet inte vad nu men det är jag också. Det måste vara jätte jobbigt att vara han just nu...och både jag och Mathias gör allt vi kan för att inte tappa tålamodet.


Teo somnade vid halv åtta. Jag sa åt Mathias att flytta över honom i sin säng vid 22 och det hörde han tydligen för då fick man höra världens vrål från Teo. Han skrek och skrek...Mathias tog upp honom och försökte lugna honom men fick lägga ner honom i soffan igen. Teo fortsatte att skrika för att vi inte la på täcket rätt och blev tillslut tyst när han dragit täcket över huvudet. Så arg grabb! Så somnade han om och vaknade 23 igen och skrek då också...rakt ut bara utan anledning. Han var arg på oss och jag försökte lugna honom och pratade sällt osv. Nejdå han bara skrek. Jag fattar ingenting.. Hur väl insatt man är i att det är helt normalt i åldern så blir man ändå så less på beteendet. Särskillt när man har ett till barn som också måste får uppmärksamhet, som inte ska göra illa sig och som behöver sova osv.


Just när man är i det så är det jobbigt som attan och sedan då tycker jag det är lite intressant också...varför gjorde han så och vad hade man kunnat gjort bättre? Vad är nästa steg och har han lärt sig något? Det är viktigt att reflektera och inte bara tänka att det är jobbigt. Men idag...ja då var det nog bara jobbigt! TVdosan var värst...han tog isär den och jag var arg men berättade att han absolut inte får göra så för om den går sönder blir vi ledsna, det kostar pengar att köpa en ny och då kan inte han få några leksaker. Så lovar han inte göra så igen så tar det bara någon timme så gör han samma sak, då är det Mathias som blir arg och förklarar igen allvarligt. Så går det bara en stund så har han gjort samma sak och dessutom dragit av sändarploppen där uppe. Mathias blev jätte arg men ändå behärskad men jag höll verkligen på att explodera för jag har förklarat så många gånger om samma sak och vi har även försökt tejpa och han drar bort tejpen. Kände mig personligt överkörd av Teo..helt konstig känsla jag vet men jag såg verkligen svart.

Av Veronica - 17 oktober 2008 16:44

Okej nu har jag skrivit av mig.


Igår gjorde vi ju langos iaf och de blev jätte goda som tur var! Teo åt nästan två hela utan något på : )  Sen myste vi hela kvällen. Äntligen helg!

 

Idag fixade vi lite makaroner och köttbullar och av makronerna som vart över gjorde jag en makaronilåda med lite skinka och paprika. Sen bakade jag tekakor som vi provåt till mellanmål. : ) Mums!

 

Visst se de goda ut? Här är receptet:


Tekakor

15st 225grader


50gr smör

3dl mjölk

50gr jäst

½dl sirap

½tsk salt

5dl grahamsmjöl

3½dl vetemjöl


Blanda jäst och sirap. Blanda smält smör och mjölk och häll i. Blanda i resten och låt jäsa i 40min. Baka ut, låt jäsa gafflade i 30-40min. Pänsla med varmt vatten. Grädda till fin färg några min.

Av Veronica - 17 oktober 2008 16:02

Less jag är nu. Nästa lön skulle bli en stor lön och vi hade tänkt att spara lite pengar så man har en buffert. Men då är det självklart en massa extra skit som man måste ha. Vi måste ha en ny TVdosa till boxen då Teo gjorde sönder den totalt idag (ja vi var rätt arga kan jag säga eftersom vi sagt åt honom flera gånger innan och även samma dag) ca 500kr, vi måste antagligen anlita någon att "hitta" bilderna som är försvunnen på datorn som totalkraschade ca 1300kr. Sen behöver vi ju ett nytt tangentbord till bärbara för ca 600kr men det får nog vänta. Samtidigt måste vi köpa en större bilbarnstol till Olivia som går på runt 1500kr...har man tur hittar man en på blocket för 1000kr. Deprimerande minst sagt!


Det känns skit det mesta just nu. Det här plus att man bor trångt och möjligen inte får något bolån längre (som alla vet pga bakerna är

hårdare). Sen har jag sådan ångest över dagis, över att Teo inte trivs och inte har några kompisar på dagiset samt över att Olivia ska behöva börja på skitdagiset redan vid 1år. Allt känns förjävligt och jag har ingen energi kvar till någonting! Jag längtade till julen men nu känns det bara jobbigt.


Ovido - Quiz & Flashcards