That´s life

Alla inlägg den 2 oktober 2009

Av Veronica - 2 oktober 2009 15:59

Mådde illa igår och kände att jag började bli förkyld. Vaknade i morse av huvudvärk, ont i bihålorna och nacken och tjock och torr i halsen. Kände mig som en jag vet inte vad. Förklarade mig sjuk, vägrade gå ut i kylan med halsen som precis avslutat sin penicillinkur mot halsflussen! Jag vill inte börja om på en ny och vill inte utveckla multiresistens!

Sov till 14.40 efter att pappa skjutsat barnen till dagis kl 7.30 Sen drog jag mig upp, gick och hämtade barnen och nu när jag kom hem har jag en huvudvärk som jag vet inte vad, som går upp åt öronen. Nu är jag plötsligt rädd för hjärnhinneinflammation som mamma skrämt upp mig med! Fast då får man väl feber antar jag, men de sa de om halsflussen också..... jaja.

Såklart var man ju på föreläsningen om MRSA igår, där de verkligen påpekade hur viktigt det är att inte ta penicillin i onödan som mot t.ex öroninflammation, och att man ska ta ett smalt penicillin. Vill inte ta ett bredare!! Nono!!

Var dock en väldigt intressant föreläsning, det man vet är att det kommer sprida sig som en löpeld och att det även finns något som heter ESBL http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/esbl/som också är penicillinresistenta fast mot tarmbakterier, är redan spridd över stora delar av världen men är väldigt liten här i Sverige...men den kommer! Det är större än vad man tror allt det här, förr dog folk utan antibiotika i ett antal sjukdomar, de som räddades var 10% då och 90% nu i många fall. Sjunker vi nu tillbaka tillslut?? Mycket möjligt! Det är inte bara sjukdomar utan t.ex vid insättning av proteser etc som profylax som inte kanske kommer att vara möjligt att utföra sedan.

Det är bara att hoppas på något banbrytande!


Ovido - Quiz & Flashcards