That´s life

Direktlänk till inlägg 12 januari 2010

Bittra och otrevliga människor -reaktionsmönter.

Av Veronica - 12 januari 2010 13:11

Idag funderar jag lite över bittra människor. Jag kan vara bitter ibland, det tro jag vi alla kan vara. Att vara bitter konstant kräver insatser det vet man. Men sen är det ju dom här människorna som älskar att vara bittra, och som älskar att visa det samt vara förbannad på folk. Det är knepigt, de kräver någon sorts uppmärksamhet precis som småbarn. Fast skillnaden är väl att det oftast beror på att de är ensamma. Kom att tänka på det idag när jag skulle på bussen. Åkte med Teo efter BVC med bussen till dagis, sen sprang jag ner till bussen igen som kom när jag var en bit bort. Jag sprang allt jag kunde och flåsandes mötte jag bussen precis vid busshållplatsen. Jag möttes av "är det inte bättre att du går i tid!" av busschaffören. Jag sa att jag precis tagit bussen och lämnat sonen på dagis bara så. Han var tyst.

Jag undrar, vad finns det för anledning att säga så? Vad har han med det att göra?  Om jag vill springa till bussen är det väl min sak, antingen hinner jag eller så gör jag det inte. Varför var han så sur över sånt som inte angår honom? En dålig dag behöver inte gå ut över andra så ordagrant. Så hur kommer det sig då att vissa bara hävar ur sig saker? Är det för att de kan? För att de är äldre och anser sig vara klokare? Eller är det bara som de alltid varit, uppväxt genomgående spydiga och otrevliga. Jag irriterar mig på folk som inte kan behärska sig socialt. Jag antar att jag måste ändra på det om jag ska kunna arbeta inom psyk. Det finns ju alltid anledningar till att folk beteer sig på sitt sätt. Att ändra mitt reaktionsmönster är ett av mina mål med min praktik som startar på tisdag. Även om jag kan svara upp på ett korrekt sett i psykiatriskt svåra situationer så kan det jag känner vara en helt annan. Just att vissa saker irriterar mig när det blir för personligt.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Ovido - Quiz & Flashcards