That´s life

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2009

Svininfluensan -vaccinet

Av Veronica - 21 oktober 2009 14:56

Dags för uppdatering om vaccinet mot svininfluensan.

 

Läste expressen idag, många som får feber, frossa och huvudvärk av vaccinet...100 rapporterade fall, men hur många är det egentligen?? Vaccinationen har ju just börjat också. Det blir lite av samma effekt som man är rädd för, att folk ska ligga hemma samtidigt. Det är inte lika länge dock men det gäller att inte vaccinera en hel arbetsplats samtidigt.. Och det finns inga studier (såklart) på hur vi påverkas av vaccinet på lång sikt. Det handlar inte om kvicksilver som det tjatas om endast, utan alla reagenser ihopblandat som finns i vaccinet, vi får en injektion av det...vi äter det inte. Därför tycker jag det är rätt läskigt. Vi skulle aldrig ta ett piller som inte är testat på lång sikt...men en injektion i armen det tar vi...hmm.... Muterar viruset så är vaccinationen oduglig som sagt. Muterar vaccinet i blodet så vem vet vad det finns för risker? Blodcancer (leukemi)?? Ingen vet!
 Kort och gott: jag tänker inte vara en försökskanin...och dessutom kanske helt i onödan.
 

"När man satsar monumentalt på 4 miljarder vaccindoser mot en relativt lindrig influensa borde man ha ordentligt på fötterna vad gäller biverkningarna, för även om en liten andel drabbas är det ett omfattande antal människor som ska vaccineras. De enda test som gjorts är korttidstest där högst femtusen vuxna, friska människor fått ett prototypvaccin som bara liknar det som ska användas. Kort sagt har vi ingen aning om biverkningarna.
Samtidigt ska det påpekas att det finns inget som talar för att vaccinet skyddar mer än ungefär varannan person. Jämför med mässling- eller poliovaccin som ger kanske 90 till 95 procents skydd. De har dessutom mycket lång varaktighet. Det här influensavaccinet får man troligen ge varje, eller vartannat år för att upprätthålla immuniteten om viruset fortsätter cirkulera." /Sven Britton, infektionsläkare på Gävle sjukhus och professor emeritus i infektionsmedicin. http://www.dn.se/nyheter/sverige/h1n1-svininfluensan-professor-britton-1.913484

 


[USA 1976: Vaccinet dödade
Man brukar ofta framhålla erfarenheterna från utbrottet av svininfluensa i en militärförläggning i USA 1976 som ett varnande exempel.

Myndigheterna var oroade över att viruset, som var av samma typ som spanska sjukan, skulle spridas över hela USA. I förläggningen smittades 230 militärer. 13 fick ett allvarligt sjukdomsförlopp och en dog.

Senare analyser visade att totalt 500 soldater smittades, men mer än hälften uppvisade inga påvisbara symptom.

Myndigheterna beslöt vaccinera hela befolkningen i USA. Man hann med 40 miljoner personer innan man fann ett samband mellan vaccinet och en form av förlamning, Guillain-Barré-syndromet (GBS), en sjukdom som kan vara dödlig.

Man avbröt vaccineringen. Facit blev att 32 personer dog av vaccinets biverkningar medan en person dog av själva influensan.]

 
 
David

David

21 oktober 2009 15:05

Ska du vaccinera dig eller tycker du att det är helt onödigt? :)

http://davidee.blogg.se

 
Ingen bild

Sofie

22 oktober 2009 06:46

Efter att ha läst det här nu är jag tvärsäker..Jag kommer inte att vaccinera mig! :) Tänker ni göra det? Kram

 
David

David

22 oktober 2009 08:28

Men sen är det ju så att om man är fullt frisk så kanske det är onödigt och ta vaccinet. Få se vad man gör när fått förfrågan sen. Förmodligen tackar man nej.

Bara att kolla bloggen så vet du vem jag är :) Tycker för övrigt att det är roligt med att läsa folks bloggar. Alla gör inte samma sak på sina vardagar.

http://davidee.blogg.se

 
Ingen bild

kajsa

5 november 2009 16:31

nähä... då ska man kanske inte vaccinera sig ändå... varför måste det alltid vara så svårt?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards