That´s life

Alla inlägg den 15 december 2008

Teo

Av Veronica - 15 december 2008 23:37

Det är häftigt vad Teo är stor nu, vad mycket han lärt sig på sina 3,5år. Uttrycka viljan på nya sätt, berätta om minnen och förstå sina egna behov. Att veta vad som är lösningen på olika problem. Idag förklarade jag att jag hade huvudvärk och då la han huvudet på sned och frågade om jag behöver alvedon.

Så lägger han sig brevid mig och säger att han saknar mig och älskar mig. Så säger jag att jag älskar honom och berättar att vi ska vara hemma hela familjen nu, hela julen och att vi kommer hitta på en massa kul. Jaa säger han, ler stort och lägger sig kind mot kind med mig och myser. Sen säger han att han är såå hungrig och vill ha kuddar med mjölk. Tänk att han knappt kunde prata för 1,5 år sedan och ännu mindre uttrycka känslor med ord. Att förstå att man känner just hunger och att uttrycka att man behöver få något i magen är inte heller helt självklart för småbarn.

Min guldpojke, han gör mig galen ibland men jag älskar honom så galet mycket också.



Av Veronica - 15 december 2008 19:42

Idag har vi sovit länge och sen städat. Det syns knappt, det känns som om det aldrig blir riktigt fint när leksakerna dras fram igen på en gång. Men varför bryr man sig så mycket?


I eftermiddag gick Teo luciatåg på dagis. Det var ju meningen han skulle vara pepparkaka men när tomteluvan togs fram till Olivia så skulle han plötsligt absolut vara tomte, så det var att akutbyta till Mathias gamla tomtedress i sista sekunden. Världens fulaste tomtetröja fick det bli istället för vårat planerade pepparkaksdress med riktig brun hatt. Men men : ) Perfekt väder ute för småbarnen som var så fina att man smälte när de stod och sjöng. Men lite stod jag och funderade över hur roligt det är för barnen egentligen, att stå där och tvingas sjunga och inte få gå till mamma och pappa som de inte sett på hela dagen, 8timmar. Tror många tycker det är mindre roligt faktiskt. Sen fikade vi iaf lite inne på dagis men Teo var så trött att vi gick hemåt rätt snabbt. Inte riktigt hämtat sig från magsjukan.

Nu sitter vi på var sitt håll vid olika burkar, jag vid bärbara, Mathias vid vanliga datorn och Teo vid TV:n. Så kan man också göra. Jag tittar lite på Johans blogg, vill passa på att gratulera till framgångarna. För min lilla Johan har precis stått på idolfinalen i globen och bakgrundsdansat. Tycker du är superduktig! Puss på dig!


Av Veronica - 15 december 2008 13:04

Känner mig less, är le på Olivia som knappt kan sova med mig. Somnade för en gångs skull i sjalen på mig men vaknar så fort jag lägger ner henne. Är less på att hon mysammar jämt och att hon vägrar ta nappen när jag är nära. Skitless är jag! Det är omöjligt att göra någonting i huvudtaget.

Ovido - Quiz & Flashcards