That´s life

Direktlänk till inlägg 21 december 2008

Bråkigt

Av Veronica - 21 december 2008 23:29

Imorgon blir det julbak, ska bli så mysigt! Det blir en massa olika praliner, kola och rischoklad. Hoppas det blir gott! Är nyfiken på hur det går att göra praliner i min nya tapperwareform (som jag i övrigt ska få i julklapp av mamma). Det visar sig.


Idag har vi inte gjort någonting, vi åkte till svärföräldrarna och tittade på några stolar där som vi ska fräscha till och ha till köksbordet i huset. Och så blev vi bjuden på pizza, gott! Annettes vänninna var där med sin familj (man, en 4åring och två 2åringar). Så gulliga barn!

Vi åkte hem innan 20 eftersom Teo var helt omöjlig, varken jag eller Mathias orkade vara kvar. Jag försökte städa leksakerna som han och de andra barnen rivit ner, bland annat lådsas pengar till något spel som jag vet att just Teo kastat omkring sig. Så ber jag honom hjälpa till men totalvägrar, så säger jag till igen, han tar någon peng och kastar de istället över Olivia. Jag säger att han ska sluta och plocka upp istället. Han vägrar fortfarande och går omkring i röran. Tillslut när jag städat ett tag så tar han en hel bunt som jag precis plockat upp från golvet och strör över hela vardagsrummsgolvet. Jag blir arg och säger åt honom. Nu säger jag att han minsann får plocka upp allt han nu kastat omkring sig. Han skrattar och vägrar ta någonting. Jag försöker förklara att han får plocka upp efter sig men han bryr sig inte alls. Istället tar han nävarna fulla och knuvlar ihop dem och slänger ut de igen. Jag blir så upprörd när jag stått och plockat upp och så kastar han ut allt igen och dessutom bara skiter i att jag säger åt honom och fortsätter att göra dumheter. Jag tar bort honom ifrån vardagsrummet och säger att han inte får vara i vardagsrummet om han bara stökar ner (eftersom jag inte orkar ha honom där för jag känner mig så himla irriterad). Han kommer tillbaka, vi pratar och han lovar att lyssna och plocka upp istället för att kasta och knuvla. Så när han går är det första han gör att ställa sig och riva sönder en papperspeng mitt itu för att visa att han minsann gör som han vill ändå (och då har han precis lugnt och innerligt lova att han ska plocka upp). Fan vad arg jag blir, jag klarar inte av sånt där. Jag blir så himla förbannad när man försökt vara pedagogisk och det inte funkar, det finns liksom ingen lösning. Så bär jag ut honom igen och säger att han inte får vara där om han bara gör sönder saker. Så kommer han tillbaka och leker med bilar, kör på golvet han inte får köra på och Mathias säger till. Teo vägrar sluta och det slutar med att Mathias också får något litet utbrott på honom samtidigt som Teo skrattar. Då åkte vi hem.

Funderar på om jag kunnat handla annorlunda ikväll men kommer inte på något. Jag har ju det tålamod jag fötts med också, hade säkert kunna vara mindre arg på Teo men hur styr man sina känslor när man börjar koka? Är öppen för tips!


Fick en kommentar att jag verkade vara en så himla bra mamma...men ibland känns det väl lite si och så med det. Hoppas jag inte hycklar via bloggen...


Nu ska jag försöka få någon av barnen att sova...önska mig lycka till!

 
 
Sofia - ung blivande brud

Sofia - ung blivande brud

22 december 2008 10:44

Ja då, jag är trevlig men grymt envis kan jag säga, haha. Till både för och nackdelar:)

http://ungblivandebrud.blogg.se

 
Matilda

Matilda

22 december 2008 12:12

Hej! Jag följer din blogg o tycker det är skönt att läsa om att man inte är ensam om att ha trotsiga barn. Vissa dagar håller jag på att bli tokig, och jag tycker du har sådana bra resonemang. Det är verkligen en utmaning att vara mamma!!! God Jul!

http://annamatildas.blogg.se

 
Johan

Johan

22 december 2008 23:42

Jag är ju verkligen inte rätt person om att ge råd. Men, jag ska försöka ändå.
Med ungarna i barngruppen (som var aptrotsiga och egentligen inte hade någon respekt eftersom jag inte var förälder) så tog jag bort dom från allt roligt. Dom fick itne vara med, dom fick inte leka eller något förrän dom gör det enligt reglerna. Svårare med ett yngre barn, men har ni testat att bara ta bort leksakerna totalt så att han förstår att det blir konsekvenser?
Nu låter jag som värsta besserwissern, men det är inte så jag menar. Jag tycker ni gör ett jättebra jobb men det jag sett av barnen i barngruppen är att föräldrar ofta är rädda att säga till barnen och vara hårda, för dom vill inte verka som elaka föräldrar men om ingen sätter en tydlig gräns som det straffar sig att kliva över (straff som i att ta bort leksaker och privilieger typ) så kommer barnen att springa fram och tillbaka för att en tillsägelse kanske inte är så farlig för dom. Om den inte kommer från någon som dom vet inte backar. Annars har barnet makten.
Det är min tanke, men sen har ju inte jag barn själv, så jag vet inte ens om den är applicerbar. Men kämpa på och jag tror att ni kommer få fantastiska barn i slutändan!

http://johannicklasforsberg.blogg.se

 
Ingen bild

Karolina

24 december 2008 15:35

Jag funderar jamt over hur ja ska hantera en san situation i framtiden, man vill ju vara forberedd... Men jag blir bara helt orolig over vad som ar ratt och feloch vet inte alls vad jag skulle gora! Trotsiga barn tar verkligenpa talamodet... Aven om det inte funkade sa tycker jag att du hanterade det bra!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Ovido - Quiz & Flashcards