That´s life

Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Infusionerna gick bra ; )

Av Veronica - 28 januari 2009 19:28

Ja infusionerna gick bra, men vad svårt det var! Man ska sätta in kanylen en liten bit så man får upp blod, sedan ska trycka in slangen som finns inne i kanylen in längs kärlet, öppna en kork för själva kanylen, slänga kanylen och sedan sätta på korken på själva grejen som blir kvar med lilla slangen. Detta utan att få lägga ifrån sig korken eftersom den bli kontaminerad då. Det svåra är att få in slangen från kanylen utan att trycka in kanylen i hela armen och sedan få av och sedan på korken, medan man stasade med fingret och slängde kanylen, utan att det sprutade ut blod över hela salen alltså. Det är ett riktigt trix med fingrarna kan jag säga! Men tillslut fick man in det, men vad stressad man blev när läraren kom och tittade på! :D Skitjobbigt på provet sedan! Men ändå hoppas jag att jag får detta och inte PVK:n (ge t.ex. läkemedel i en ven), denna lärare är så himla jobbigt övervakande... och så måste man räkna mmol och sånt. Men sen är det mycket utöver man måste "tänka högt" på proven i alla moment, som att informera patienten, ID-kontroll, labbprover som måste skickas, kontroller som måste göras (t.ex. blodgrupperingar), kolla allmäntillståndet hos patienten, sprita händer, ta på sig handskar, hantera läkemedel aseptiskt (SVÅRT!), veta vad man ska göra vid biverkningar osv osv... Tänk er att stå där och gå genom moment efter moment när man t.ex ska ge blod och tänka högt medan en lärare står och tittar på dig och ställer följdfrågor...är det något du missat nu? vad händer om patienten nu blir blek och får utslag i ansiktet? vad finns det för biverkningar? vad skriver du nu i journalen?....öh...jo det här...och så glömmer man bort ett moment medan man svarar på frågor som t.e.x att sprita händerna. *Suck* gör hellre en tenta imorgon än att stå där och se helt förvirrad ut inför en lärare... Men det är bara att bita ihop!


Nu har jag helg :D Behöver ju plugga som en gris men ändå skönt att inte ha fler lektioner. Vad TRÖTT man blir!


Olivia är sjuk också, hon var ju snorig men hon fick feber i förrgår 39grader. Så jag har inte sovit något nästan, hon har vaknat hela tiden stackarn. Men det verkar lite bättre nu iaf, hon är uppe och går iaf. Men fortfarande varm. Något jätte konstigt som går nu med hög feber!! : /

Hoppas det blir bättre i helgen vid flytten!


Ieftermiddag åkte vi faktiskt till birsta en sväng, jag skulle köpa ett block och det glömde vi :D typiskt mig! Istället köpte jag två fina plastkorgar som Olivia ska ha leksaker i :D Hade rabatt på Åhléns, perfekt! Så försökte vi hitta en födelsedagspresent till lilla David, men hittade ingenting bra. Vi har lovat Teo drakborgen imorgon så får ta en sväng till barnenshus då. Teo stackarn har ju bara fått vara innen nu när Olivia varit sjuk så han är jätte rastlös, så därför åker vi och leker lite imorgon :D Han har iof varit på dagis idag, och tydligen ramlat på en snöboll enligt honom själv (inga förklaringar av dagispersonalen), och har halvstora sår bredvid näsan. : / Ramlat på en snöboll...låter ganska konstigt....

 
 
Johan

Johan

29 januari 2009 01:02

Alltså shit vad jag blir impad av dig! Jag vet hur jobbigt det är att plugga sånt där och medans du tar hand om barnen och allt! Keep going strong! Det kommer gå galant för dig och ungarna!

http://johannicklasforsberg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards