That´s life

Direktlänk till inlägg 15 september 2009

Artigt eller snällt barn?? -veckans frågeställning.

Av Veronica - 15 september 2009 18:59

Har har precis kommit på veckans frågeställning. Var är bäst, att ett barn är, artig eller snäll?

Det självklara svaret är ju båda men jag tycker det är konstigt att det verkar som att det prioriteras att lära barn att vara artiga. Precis som ett framtvingat tack skulle vara så himla viktigt, eller enligt min mening dumt eftersom det bara är pinsamt för barnet och krystat. Om man som föräldrar säger tack så gör snart barnen det och om inte är det ofta för att barnen är blyga och då är det ju bara så. Då är det viktigare att lära barnen att dela med sig, tipsa om hur man uppmuntrar andra och hjälpa andra. Teo är helt fantastisk på det, Olivia satt sig precis i vagnen och han frågar om hon vill ha täcke...han går och hämtar ett täcke och frågar "fryser du?". "Såja, lite sådär, nu kan du sova..", säger Teo och springer till pappa och säger "nu sover Olivia, schhh". Han ser alltid till att alla andra får en del av kakan om han får, särskillt att Olivia också ska få. Han frågar hur man mår och om han ser att man är stressad eller dyl så kramar han om en.

Teo säger aldrig tack till folk han inte känner så väl, han är för blyg, betyder det att jag har ett ohyffsat barn så so be it!

 
 
Yvonne

Yvonne

23 september 2009 19:43

Hej! Halkade in här av en slump, men blev kvar! =)
Vilken jätte-trevlig sida! Så mycket sunt och fint du skriver!
Jag återkommer GÄRNA!

Och jag tycker du har helt rätt i det du säger!
Mycket hellre en snäll Teo än en artig!
Många gånger tvingas barn att säga tack och förlåt,
och då kommer det ju ändå inte från hjärtat...
Min dotter var jätteblyg när hon var liten och vågade inte säga tack. Men hon kom på en egen ide om hur hon skulle tacka. Hon skrev ett litet brev eller ritade en fin teckning till personen istället!
Det tog ett tag innan folk accepterade, men tids nog gjorde dom det och alla var nöjda och glada! =)
Så var stolt över din lille Teo,
han verkar vara en jättefin kille!

Ha det fint!
// Yvonne.

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards