That´s life

Alla inlägg den 2 september 2009

Av Veronica - 2 september 2009 23:08

Läste Veronicas blogg och fick för mig att skriva ner lite klotter.


Jobbiga insidenter med barnen idag:

*Teo ska inte ha kläder

*Teo tar av sig kläderna jag nyss tagit på honom första gången

*Teo tar av sig kläderna andra gången

*Olivia ska inte ha knapparna stängda på tröjan

*Olivia går in i badrummet och badar med kläderna på..

*Olivia tar av sig sockarna och skorna innan vi hinner ut

*Olivia slänger (!!) ner ett glas i golvet, glasbitar överrallt

*Teo har en bil Olivia vill ha och sträcker sig och säger "du kan inte ta den", Olivia bryter ihop.

*Teo går fint från undersökningsrummet fyra korridorer på BVC tillbaka till kapprummet för att sedan springa tillbaka, skratta och inte alls lyssna på att jag inte har lust att jaga honom.

*Teo och Olivia bråkar om vem som ska bära daimpåsen på Elgiganten. Det blir dragkamp och skrik.

*Teo ska ha en film på Elgiganten och gallskriker, sen drar han, försvinner. Vi får gå ut på jakt.

*Teo gallskriker när han inte får ha ett berg spagetti på tallriken.

*Teo arg för att han inte få ha sin sugrörsmugg och måste ha ett vanligt glas.

*Teo arg för att han måste ta rena muggar istället för de smutsiga..hm..

*Barnen sura för att de måste ha köttfärsbiff på tallriken och inte bara spagetti.

*Teo arg för att han fick hjälp att hälla mjölk från det tunga mjölkpaketet

*Teo slänger sig ner bredvid mig med armbågen in i mina revben.

*Olivia övertrött, går omkring och gallskriker, vill inte bäras, inte ligga bredvid, inte ha vatten, ingenting är bra.



Ganska lugn dag alltså! Nu skojar jag inte! :)) Vi har haft en härlig dag, Teo och Olivia lekte jätte bra på BVC, de har busat hemma och de vaknade med ett leende med armarna om varandra. Teo var på IKEA bollhavet och var nöjd, vi har fikat och myst på IKEA utan att någon var sur eller grinig. Teo somnade på en grisblink utan tjaffs (kl 22 men ändå).


Av Veronica - 2 september 2009 21:52

/Vi var på BVC idag, som jag trodde förstod inte Teo vad han skulle göra vid hörselkontrollen så de ger en remiss till "öron". Får se sen hur det går./



Dagens fundering: varför svettas man direkt när man äter något riktigt starkt/kryddigt?

Man vet ju att man gör det men jag kan inte säga att jag vet exekt varför. Googlade lite hittade att kryddorna påverkar nerver i svalg och mun så att svettproduktionen ökar. Intressant, sen undrade jag vidare om man verkligen kan förbränna fett med hjälp av kryddor och det står lite överallt att starka kryddor ökar energiförbrukningen. Hur står inte, hittar inte någon bra vetenskaplig sida som kan styrka påståendet.

Någon som kan? Kanske något för en C-uppsats?

Funderar just nu på vad jag ska skriva för B-uppsats som ska utföras under praktiken. Eftersom jag kommer jobba med blodsjukdomar måste det handla om något inom ämnet. Något tips? Det lutar åt någon frågeställning gällande järnbristanemi..



Av Veronica - 2 september 2009 17:43

Jag kan inte klaga nog, jag är less, less på att plugga och ta hand om barn, städa, diska, tvätta, natta, springa, jaga, planera, skriva, betala, laga mat, leka, fixa och dona. Och inget annat. Jag saknar teatern!


År 2004, Calamity Jane. Dit vill jag tillbaka för en stund : ) Det var så jäkla roligt! Spela teater är bland det roligaste som finns! Ska man inte ta och anmäla sig till nästa spel? Någon som hänger på?
Bilder från Calamity:


Hittar ni mig? Tips: mööörkt hår.

Av Veronica - 2 september 2009 08:52

Idag ska Teo på hörselkontroll på BVC, jag är nervös. Vi åker dit för att han inte förstod hur man gjorde förra gången, sjuksköterskan trodde det berode på att det var en massa moment före och att han var less då men jag tror inte han förstod helt enkelt. Han ska ha hörlurar på sig och trycka på en knapp när han hör ett pip. Det är viktigt att han får kolla hörseln också eftersom det finns en risk att han inte hör som han ska eftersom han inte svarar när vi pratar med honom ibland. Idag ska jag också säga att vi vill ha en tid hos en barnpsykolog. Vi vill höra vad en expert säger om Teo, eftersom vi känner att det kan vara så att  något inte står rätt till. Jag antar att sjuksköterskan idag vill veta vad vi tror är fel för att kunna förbereda psykologen lite. Jag tycker det är så svårt, vad ska jag säga? Ska nu sätta mig ner och hitta ord.

Ovido - Quiz & Flashcards