That´s life

Direktlänk till inlägg 11 november 2008

Morotsbröd efter ett par jobbiga dagar.

Av Veronica - 11 november 2008 00:34

Ikväll kom ju pappa min hit för att vara barnvakt medan jag sprang till tvättstugan då och då. Skönt att ha allt rent nu! Ingen spydoft kvar. Teo var jätte hungrig vid 18 när pappa kom med mat. Han värkte i sig för att sedan tvärt sluta äta. Kände nog att magen inte fått i sig något på två dagar. Sen var han pigg en stund för att sedan ligga på soffan och sova, vakna om vartannat och yra. Han var verkligen jätte yr och pratade om att ingen fick ta den, att det var hans och "flytta på den". Vet inte vad han pratade om...vi var inte ens i samma rum. Kom in och han fortsatte, han sa fler saker och sen började han bli arg på sin handduk som inte fick ligga över honom fastän den inte ens gjorde det. Han är precis som mig, yrar vid feber.


Det känns som om jag verkligen jobbat 24timmars*3 nu. Jag har verkligen slitit, först en hel natt med spya, göra rent bunken med spya, bytt sängkläder, gjort rent sängen osv. Sen göra rent hela lägenheten för att det inte ska cirkulera bakterier överallt, sen ta hand om barnen i huvudtaget på det ensam och sen tvätten. Mina händer känner av att man hållt på mycket med vatten iaf. Jag som för en skull inte var torr innan var helt vit på sidorna av händerna och börjar spricka vid knogarna.

 

Svårt att se, man ser iaf färgändringen på sidorna. Smörjer och smörjer nu..


Idag är iaf Teo bättre, han har dock bara ätit några tuggor mat och verkar vara förstoppad. Men han har inte spytt och han har varit pigg. Väldigt ödmjuk har han varit, man märker att han har haft det jobbigt och är väldigt glad över att det är över.


Idag fick vi middag hos Annette och Anders. Tog med mig ett morotsbröd jag gjorde igår. Hann faktiskt med det när barnen sov en stund på dagen. Var så hungrig innan pappa kom med maten ; )
De tyckte iaf brödet var jätte gott och jag håller med. Super lätt och inte allt för onyttigt eftersom det innehåller rågsikt istället för bara vanligt mjöl samt innehåller morötter som både är nyttigt och mer mättande.


Receptet:

(3 st bröd)

5 dl mjölk
50 g jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
3 dl finrivna morötter
13-14 dl lantvetemjöl eller rågsikt
1 ägg
1/2 dl solroskärnor
1/2 msk örtsalt


Värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Häll över jästen. Rör.Tillsätt smör, salt, sirap, rivna morötter och det mesta av mjölet. Arbeta. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen (225 grader). Arbeta och forma dem till runda bröd. Låt jäsa på bakplåtspapper ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och örtsalt. Grädda i mitten av ugnen 10-15 min. 
Jag använde bara råksikt och sesamfrön istället för solroskärnor.

Lycka till!

 
 
m

m

11 november 2008 19:58

Mums vad gott brödet ser ut!

http://www.mly.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19 20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards