That´s life

Alla inlägg den 26 november 2008

Av Veronica - 26 november 2008 17:01

Klockan är fem och jag är hungrig. Teo är inte hungrig säger han så jag väntar en stund. Har ingen mat hemma, vi hann inte handla, så det får bli att tina upp lite pytt. Undra om Olivia kommer tycka om det.. ftror hon är hungrig , fick skynda mig att ta av henne en godispåse hon hittat, hon vet våran gömma under soffan nu så hon lägger sig på magen, kikar och drar åt sig påsen. ; ) Nu står hon och dricker vatten ur ett glas som står på vardagsrumsbordet. Hon råkade välta den nyss villket hon sällan gör och blev lite olycklig. "Det är ingen fara, sa jag. Kan du ställa upp den på bordet igen?" Hon tittade på mig, så gjorde hon det, ställde det så fint för att sedan dricka lite och ställa ner det igen. Så dukig min lilla 10månaders! Vissa dricker inte ens ur glas i den åldern, men det kan de redan som spädbarn...man tror det bara inte så folk testar inte ; )


Nu är Olivia sur och arg, ropar Mamma! Med kort a på slutet, hon berättar verkligen att hon är less. hihi. Får fixa den där pytten nu...

Av Veronica - 26 november 2008 15:06

Det är ett himla liv om mjölk, är det nyttigt eller onyttigt?

Åsikterna skiljs åt mycket. Diabetiker ska inte dricka mjölk så mycket vet vi (om de inte har låg insulinnivå dvs). Samtidigt som vissa studier pekar på att magra mjölkprodukter har en viss skyddande effekt mot typ II diabetes.

Ofta illustreras kolhydraterna i olika livsmedel med hjälp av sockerbitar. Bredvid burken med läsk travas elva sockerbitar och bredvid mjölken en (eller fyra??) sockerbit osv. Men denna bild är missvisande för produkter med naturliga kolhydrater som inte innehåller något tillsatt socker. Det är som att säga att någon petat in sockerbitar i dina morötter, enligt mjölfrämjandet. Det är kanske tydligt att jag håller med.

Det verkar som om vi försöker hitta något att skylla på för vår övervikt. Mjölken är tydligen lika farligt som läsk, godis och rent fett och socker. Det är väldigt konstigt tycker jag då vi druckit mjölk så länge och ändå är det nu vi är överviktiga. Sedan light och lättprodukterna kom. Sedan snabbmaten och alla överdrivna tillsatser kom. Visst vi är mer stillasittande och det är det värsta av allt såklart. Men inte beror resten på mjölken. Vi har inställningen att äta så lite skitmat som möjligt och har helt glömt bort att det faktiskt är livsviktigt att äta nyttig mat också. Vi behöver en varierad kost och vi behöver energi. Vi behöver socker för att våran hjärna ska kunna arbeta. Mjölk innehåller vintaminer, mineraler, proteiner och kalcium. Superviktigt för barn och även för vuxna. Pratet om benskörhet som man fick höra när man var liten kanske känns uttjatat och gammalt för vissa men faktum är att vi fortfarande är beroende av kalcium och D vitamin (som tar upp kalciumet) som gör att vi t.ex inte får fratkurer av lindriga fall när vi blir äldre. För efter 35års ålder urkalkas vårt skelett mer och mer.

Ge kroppen en varierad kost, ät mindre skräpmat, drick mindre rent socker. Framför allt rör på dig mer! Mjölken är inte boven, ha inte dåligt samvete för att du druckit två glas mjölk idag. Ett dåligt samvete ger ingen smalare midja.

Av Veronica - 26 november 2008 14:58

Så sitter man och pratar med banken titt som tätt : ) Är så orolig att jag inte ska uppfatta rätt, att det blir något missförstånd. Vad man lånar till, lånelöft osv. Hur de lånar ut handpenning om det blir ett glapp och hur man gör med pantbrev, lagfart etc. Blir så nervös när det bara är jag som hör och jag som ska ta in det i telefonen.


Idag har jag tvättat hela dagen. Mathias kom hem imorse och har sovit hela dagen. Teo har varit på dagis där han åkt madrass och lekt polis och tjuv ; )


Mathias åker snart, kl 16 ska han åka iväg från firman. 5dagar ensam med barnen nu då, jag är beredd! : )Snart kommer Anders för att sätta upp listerna i Teos rum, Mathias hinner inte. Vi har satt ut lägenheten på blocket så man vet ju inte om någon kanske kommer och tittar på den i helgen. Tänk om ingen är intresserad och man inte får den såld? Usch vill inte ens tänka på det!




Ovido - Quiz & Flashcards