That´s life

Direktlänk till inlägg 14 november 2008

Ungdomsåren och jäkliga lärare.

Av Veronica - 14 november 2008 19:01

Läser Johans blogg om Sundsvall och vem han var i tonåren. Börjar fundera på vem jag var i högstadiet, jag tror jag var en sån där som inte tillhörde någon grupp utan var flytande. Jag vet att jag stod för min sak iaf. Försökte stå upp för de som var lite i skym undan, diskutera med rasisterna och försökte få tjejerna att prata mindre skit om varandra. Jag tror jag bestämde mig i 6an-7an om vem jag ville vara. Jag var inte en ängel men jag visste vad jag tyckte, stod för det och försökte leva så gott jag kunde efter det. Jag har säkert gjort en massa dåliga saker, men inte med vilje. Jag var nog rätt egensinnig och även fast alla gick ihop med mig och respekterade mig mer än många så var jag nog ganska ensam också eftersom jag aldrig hade någon riktig liksinnig. Att vara tonåring måste vara det svåraste som finns. Om man kunde så hade jag aldrig någonsin velat vara med om det igen. Jag hoppas jag kan förbereda mina barn för den åldern!


Skriver jag om högstadiet måste jag ta med låg och mellanstadiet. Tänk om ca 3år börjar Teo skolan! Usch! Plötsligt finns det inga material att leka med. Det är lektioner, det är rast. Samma gammla gård, fyra gungor till hundratals barn ungefär. Det jag kommer ihåg är att det var så himla tråkigt, som tur var gick man inte så länge på dagarna! Sen hjälpte det väl inte att jag hade en lärare som i stort sett mobbade mig, eller hur var det Johan?...jag har nog förträngt det litegrann! Hon tyckte inte om mig och skyllde allt på mig. Jag brukade vara rakryggad, göra som hon sa utan något särskillt väsen av mig, jag brydde mig inte så jätte mycket för jag visste att hon var en riktig skithög. Haha! Men en gång så skällde hon ut mig efter noter över något som jag inte gjort (kommer inte ihåg vad nu). Hon är fasiken 2m lång och hon stod böjd över mig och skrek. Jag sprang in på toaletten och grät. Sen kom hon och bad om ursäkt. Vet inte om det var för att hon visste att hon hade fel eller om det var för att hon var rädd jag skulle skvallra för mina föräldrar. Det får vi aldrig veta.

Men den erfarenheten kommer göra att jag alltid kommer lägga ner mycket tid på att lära känna mina barns lärare/fröknar för att veta vad de har för syn och sätt mot barnen.

Alla lärare är inte lärare för att de älskar barn direkt. Alla lärare är inte bra lärare.

Dåliga högstadielärare på nacksta:

*en som kastade katetern i golvet, kastade skiftnyckel efter elev, skrek och hotade.

*en som undevisade på högskolenivå och satt betyg efter känsla på namnen (en som aldrig visat sig på någon lektion fick mvg).

*en som var mentalt instabil och skällde alltid ut folk innan personen givit sin historia. Slängde ut mig för att slängt igen dörren (fast det alltid är korsdrag i dörren och det vet hon) och inte kommit på ett körrep för en lite körgrupp fastän jag inte fått någon information av henne villken hon sedan medgav.

*en som skulle undervisa i historia, geografi och religionkunskap men pratade bara om andra världskriget. Gissa om betyget blev samma på alla tre?

*en som tyckte om flickor lite väl mycket.
*en som helst inte hjälpte killar, var väldigt brysk mot dem medan han var väldigt artig mot tjejerna och hade sina favoriter. Nej det ska inte vara så..


Om vi säger så här. Jag kan mycket om fysik och matte eftersom jag är tjej, jag kan ingen historia, geografi eller relgionkunskap, jag kan inte ens något om andra världskriget...man stänger av efter ett tag.


Jäklar anama för den lärare som har mitt barn som elev!

 
 
Johan

Johan

14 november 2008 20:59

Du har helt rätt, det var väl Ulla om jag får namedroppa...
Och nacksta, ja, kommentarer är ju verkligen överflödiga. Det är tur att vi blev så bra som vi är! :D

http://johannicklasforsberg.blogg.se

 
Nathalie

Nathalie

14 november 2008 22:29

Har du kikat nåt på montessori? Kanske det skulle vara nåt för Teo i framtiden? Jag gick ju det i 4-5:an, var en väldig massa material. Googla lite på det så du får se hur de tänker. Jag har ju varit tennistränare också, det märktes skillnad på de barn som går montessori och de som gått "vanlig" skola.

http://diveby.blogg.se

 
Ingen bild

Sofie

15 november 2008 19:47

Sitter är och klurar lite på vilka lärare du menar,vissa är ju riktigt glasklara.Första tex..han hade temperament. Men jag tykcer nog ändå att han var bra,hade pli på klassen.Vilket mani inte kan säga om vissa andra. men så hade du nog några lärare som jag inte hade..kanske..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19 20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards