That´s life

Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Mjölk -nyttigt eller onyttigt?

Av Veronica - 26 november 2008 15:06

Det är ett himla liv om mjölk, är det nyttigt eller onyttigt?

Åsikterna skiljs åt mycket. Diabetiker ska inte dricka mjölk så mycket vet vi (om de inte har låg insulinnivå dvs). Samtidigt som vissa studier pekar på att magra mjölkprodukter har en viss skyddande effekt mot typ II diabetes.

Ofta illustreras kolhydraterna i olika livsmedel med hjälp av sockerbitar. Bredvid burken med läsk travas elva sockerbitar och bredvid mjölken en (eller fyra??) sockerbit osv. Men denna bild är missvisande för produkter med naturliga kolhydrater som inte innehåller något tillsatt socker. Det är som att säga att någon petat in sockerbitar i dina morötter, enligt mjölfrämjandet. Det är kanske tydligt att jag håller med.

Det verkar som om vi försöker hitta något att skylla på för vår övervikt. Mjölken är tydligen lika farligt som läsk, godis och rent fett och socker. Det är väldigt konstigt tycker jag då vi druckit mjölk så länge och ändå är det nu vi är överviktiga. Sedan light och lättprodukterna kom. Sedan snabbmaten och alla överdrivna tillsatser kom. Visst vi är mer stillasittande och det är det värsta av allt såklart. Men inte beror resten på mjölken. Vi har inställningen att äta så lite skitmat som möjligt och har helt glömt bort att det faktiskt är livsviktigt att äta nyttig mat också. Vi behöver en varierad kost och vi behöver energi. Vi behöver socker för att våran hjärna ska kunna arbeta. Mjölk innehåller vintaminer, mineraler, proteiner och kalcium. Superviktigt för barn och även för vuxna. Pratet om benskörhet som man fick höra när man var liten kanske känns uttjatat och gammalt för vissa men faktum är att vi fortfarande är beroende av kalcium och D vitamin (som tar upp kalciumet) som gör att vi t.ex inte får fratkurer av lindriga fall när vi blir äldre. För efter 35års ålder urkalkas vårt skelett mer och mer.

Ge kroppen en varierad kost, ät mindre skräpmat, drick mindre rent socker. Framför allt rör på dig mer! Mjölken är inte boven, ha inte dåligt samvete för att du druckit två glas mjölk idag. Ett dåligt samvete ger ingen smalare midja.

 
 
Johan

Johan

27 november 2008 23:38

Du har så rätt så rätt så! Har ju läst en hel del näringslära nu och jag kan säga att mjölk är jättebra, speciellt som barn. Som vuxen så kan man bli lätt överkänslig och få problem med laktosen eller mjölkproteinet. Men barnen behöver mjölk!

http://johannicklasforsberg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19 20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards