That´s life

Alla inlägg den 24 augusti 2008

Av Veronica - 24 augusti 2008 01:03

Min dotter sover. För en gångs skull!  Så jag har plötsligt tid att fundera lite. Funderar på saker jag inte visste som kan hända efter en förlossning. Som hände och som kan hända.

Visste du att:

*man kan ha svettningar en tid efter förlossningen (vissa väldigt länge) pga att kroppen försöker göra sig av med vätska som samlats i vävnaderna.

*att det kan göra åt i helvete ont att amma de första dagarna. Jag mådde illa.

*att de två raka bukmusklerna har skjutits åt sidan under graviditeten och att det kan ta olika lång tid att återfå sin form på magen pga detta. Inte säkert man kommer i samma storlek på ett tag alltså, även om man gått ner vikten..

* Att baby blues är då mamman känner nedstämdhet, oro, lättretlighet, frustration, ofta stora humörsvängningar och utmattande trötthet. Det har beräknats att 70 till 80 procent av alla nyblivna mammor upplever sådana här känslor i olika utsträckning.

*att eftervärkar kan vara riktigt plågsamma.

*att hemorrojder är extremt vanliga efter förlossning och vid slutet av graviditeten.

*att man bör bäckenbottenträna efter man har fött barn.

*att man inte bör banta aktivt under amningsperioden eftersom man har miljögifter lagrade i kroppsfettet och de frigörs vid bantning och kan gå över till bröstmjölken.


Sen var jag inte beredd på att knappt kunna gå efter förlossningen, det var liksom inget jag hade funderat över. Eller att det skulle svida så jäkla mycket när man pinkade (man fick träna in sina ställningar). Tänkte inte heller på hur det skulle kännas att vara sydd där nere...det är inte så jäkla trevligt faktiskt. Psykiskt påfrestande att vara ett lapptäcke (som jag kände mig vid första barnet då de inte ens räknade stygnen).


Nu när jag tänker på det...kanske det är ganska okej att ha fött klart sina barn.


Näää.....

Av Veronica - 24 augusti 2008 00:16

Jag har aldrig fantiserat om ett bröllop. Aldrig om klänningen, om giftermålet i sig. Aldrig som liten, aldrig som ungdom. Men nu när man har barn så längtar man lite. Kanske för att man vill uppleva det där lite glammiga en stund när det är mest slit hemma med barnen dagarna i enda. Så börjar man fundera lite, vilken klänning, var, hur? Så tittar man på sajter på internet så verkar det så otroligt krångligt att gifta sig. Man måste ha så otroligt mycket.

För mig pendlar det mellan ett enkelt bröllop ute vid vattnet (ser mig själv knacka dörr till folk som äger små bitar av stränder vid alnön)...där jag har en enkel klänning (gärna hemmasydd av mig) och där man äter enkel plockmat och man får fritt att bada efteråt.

Eller ett klassigt bröllop där allt helst ska vara perfekt. Då man lagt mycket pengar på mat osv så vill man ju att det ska vara finast och oförglömligt för gästen. Speciella påsar med ris, små filmkameror och tårtor. Finaste klänningen, noga utvald cake topper och borddekoration.

Ja herregud, hur gör man?

Fina saker iaf:

 

: ) Cool annorlunda tårta.


Enkel tårta.

 

Ringen.

Snygg klänning.

Enkel brudbukett helst.

 

Kameror som gästerna kan knäppa knäppa kort med. Från romance.se


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards