That´s life

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2008

Trotsåldern.

Av Veronica - 31 augusti 2008 03:09

Hittade en sådan bra länk om trotsåldern. http://www.babyvarlden.se/templates/Article____69477.aspx

Här står att det är nödvändigt att testa gränser för att finna sin plats i familjen, och för att utveckla sin inre röst - den som ska tala om vad som är rätt och fel i samvaron med andra människor. Barnet ska också lära sig att sätta gränser för vad de accepterar av andra. Det står om rasieranfall som är vanligt och att barnet har en sådan frustrationen att stressnivån blir så hög att barnet mister kontrollen över sig själv. Det står att utbrottet få ha sin gång. Det är som regel inte möjligt att nå barnet med uppmaningar om att vara lugn, påpeka att det är fel och så vidare. Det får vänta. Intressant, det är alltså helt onödigt att tjata om att barnet ska lugna sig om barnet blir riktigt frustrerat, så som Teo kan bli. Särskillt när han är trött. Det har man ju iof märkt men ändå intressant att det faktiskt antagligen är så att det handlar om stresshormoner.
Undra hur många som inte har tänkt "oj vilken jobbig unge" när någon sett ett barn ligga och skrika på affären för att den inte får godis. Men det är alltså helt normalt.Teo har dock nått sin topp och vänt och det är så himla skönt :D Han är så go nu för tiden även om han trotsar mycket också så skriker han inte sådär jätte ofta. Det kan inte vara lätt att vara mitt imellan att kunna och inte kunna. Vilja och inte vilja. Vill jag ta på mig byxorna? Kan någon tvinga mig? Kan jag själv? Orkar jag nu eller är jag för trött? Får mamma ta på mig byxorna? Är det dom här byxorna jag vill ha på mig? Bestämmer mamma vilka byxor jag ska ha? Nu knäppte hon inte knappen som jag vill knäppa den! Jag ville ju knäppa knappen! Nej men jag ville ju inte ha byxor nu när jag tänker efter. Jag vill bada. Jag tar av mig byxorna. Får jag inte? Bestämmer inte jag? .....

 


Min älskling.

 
 
Lisa

Lisa

31 augusti 2008 17:41

Hej vännen! På dagarna tar jag hand om två små barn, lilltjejen är 3 och pojken är 6. Ibland smiter det med nån grannunge också men det är bara skoj! :)Trvis verkligen här och när barnen är så underbara är det enkelt att vilja göra ett bra jobb! :) Men du är ju den av oss som verkligen gör ett kanonjobb, du har ju två egna, riktiga barn! ;) Hur är det med dig? Vad händer i höst? KRAM

http://www.myownwords.blogg.se

 
Ingen bild

Melina

23 oktober 2008 19:35

Bra formulerat, precis såhär är det att ha barn i "trotsåldern". :-) Asjobbigt men nödvändigt, och alldeles normalt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 16 augusti 2012 21:18


Jag läser mitt senaste inlägg och ler lite för mig själv. Om jag ändå vetat om allt som hände sedan. Men hade jag velat veta? Fler val gjordes, vissa som var rätt och vissa som visade sig vara fel. Som vanligt, ångrar jag ingenting. Idag sitter ...

Av Veronica - 1 januari 2012 18:28

Ja nu är nya året här. 2011 var ett händelserikt år. Jag tog mig igenom utbildningen och blev äntligen sjuksköterska, jag förlovade mig med en underbar man och jag tog körkort. Det har varit ett år som begärt kämparglöd! Jag gick all in och bestämde ...

Av Veronica - 14 november 2011 11:05

Idag fick Teo sig en aha-upplevelse. Jag hoppas att informationen som han snappade upp stannar kvar. Han har väldigt svårt att bli motiverad till att städa efter sig som så många andra barn. Det är bara det att han gör det inte vad man än säger. M...

Av Veronica - 6 november 2011 22:18

Jag tror att det finns ett glapp mellan kvinnor och män som gör att man ibland inte riktigt förstår varandra. Kvinnor vill ha den där gränslösa kärleken som syns och hörs, tror jag. Kvinnan vill bli upplyft i sina höfter och höra att hon är den vackr...

Av Veronica - 2 oktober 2011 20:00

Dagen efter blir jag alltid lite filosofisk. Jag stod och väntade på bussen och det var kallt som fan. Men utanför hållplatsens trevliga lilla kur, var det åtminstone sol, så där stod jag och försökte värma mig. Inne i den lilla kuren var det skugga ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards