That´s life

Alla inlägg under augusti 2008

Av Veronica - 7 augusti 2008 17:09

Skrev precis ett långt blogginlägg men det är något fel på datorn så det skickades inte och försvann. SKIT!

Av Veronica - 7 augusti 2008 00:49

När jag tänker på Grekland...fasiken villken resa det var. 15pers, 16år, bruna, eget hotell, egen pool och egna grekgrabbar. Det var toppen!


Det får mig att tänka på andra resor. Som till Bulgarien, verkliga Bulgarien. Den erfarenheten går inte att få bara sådär. Fattigdom. Lägenheter som luktar, är förfallna, hål i marken som toalett. Magra hundar som står och skäller utanför. Allt är trasigt. Ett klädombyte och sen har man inget mer. Ett fattigt men också konstigt land där man äter kakor och munkar och dricker öl till frukost, barn som vuxna. Att dricka alkohol för att bli berusad eller full var jätte konstigt.
Så här var det, två teatergrupper, två land. De betalar för oss när vi var hos dom och vi betalar för dom när de är här. Bulgarierna hade med sig olika mycket fickpengar till nöjen. De flesta hade råd att köpa en glass var här.  De hade sparat. De bodde på Sundsvalls Norra bergets vandrarhem, fina fräscha lägenheter. Vi kunde inte förstå varför de var så fascinerade av toaletten. Vi bodde hos dem i deras hem, det ena värre än det andra. Och så fick vi bo på två hotell också. Ett hotell var en betongbyggnad där det fanns gamla lumpen/sjukhussängar som var stenhårda. Lakanen stank mögel och det gick inte att gå in på toaletten för det stank något så fruktansvärt. Utanför stod en kossa fastkedjad. En dag gick den lös med kedjan släpandes kring halsen. Vi vågade inte gå ut för den verkade inte riktigt normal. En dag gick vi ner till vattnet längs en lång smal trappa där det rann bajs. Så kom man till världens härligaste strand. Vi fick mat som t.ex "tomater på tomater" och fisk med miljoner ben. Ingen av oss hade varit så hungriga någonsin. Vi försökte hålla masken, för vi visste att bulgarierna skämdes. Världens snällaste goaste folk som var så ödmjuka att man nästan ville gråta. Vi åkte till en restaurang, jag har aldrig åkt så långt för att äta någonsin. Antagligen hade de rabatt på stället. Vi åkte buss, en buss där taket liksom buktade inåt och allt var trasigt. Jag hoppades på att den höll både dit och tillbaka. Vi åt något halvtaskigt men tyckte vi inte om maten kunde man alltid äta snacksen...torkade hela småfiskar. Så åkte vi hem, föraren hade druckit rätt mycket öl men ingen verkade reagera över det. Bulgarierna hade planerat disko en kväll. Vi skulle äta först. Vi fick väl vänta några timmar på maten...kändes som evigheter iaf. Det var då vi fick fisk som hade så många ben att vissa fick hålla tillbaka sina kräkreflexer. Vi väntade på diskot, satt helt utmattade tills vissa började gråta för att de var så hungriga och ville hem. Jag ville också hem stundtals. Men jag hade aldrig hoppat över den upplevelsen.

Av Veronica - 7 augusti 2008 00:24

Teo vaknade precis när jag skickade inlägget innan. Vaken fortfarande, pigg! Sitter och tittar på tecknade spindelmannen, bra...då är han tyst ; ) så inte Olivia vaknar som förhoppningsvis somnat för natten.


Idag har jag blivit tjej. Köpt vad heter det nu...just de...hårinpackning ; ) Har även köpt rengörande ansiktskräm och hudkräm.  Yes. Så nu ska jag bli fräsch. Hur det nu ska gå till. Mätte midjan och skrev in midjemåttet och längden i någon JÄVLA tabell på internet och kom fram till att jag är en riktig fetknopp. Sen när har jag brytt mig?? Vad händer med mig? Hur som helst måste jag väl börja träna då...och sluta proppa i mig kanske? Jag är hungrig HELA tiden, var jag när jag ammade Teo också men då gick jag iaf ner i vikt ändå hela tiden tills jag gick ner ytterligare 3kg än innan Teo. Något sådant lär inte hända denna gång. Den vikten kommer aldrig igen. Jag tittade på bilder från Greklandresan med metorsgruppen. Skit också vad snygg kropp man hade...om man ändå vetat om det då...


Av Veronica - 6 augusti 2008 21:07

Idag gick jag på stan med syrran. Teo var helt omöjligt, såklart var han toktrött redan när vi kom ner vid 13 tiden. Han brukar ju inte sova på dagen men hade tydligt behövt det idag. Vi var på stan i tre timmar och då fikade vi i 40min och tittade på leksaker två gånger rätt länge så vi var ju inte där och tråkade ut honom jätte länge ändå. Han skulle inte sitta i vagnen, hasade sig ner och tryckte sina skor mot mina fingrar på barnvagnshandtaget. Satt honom upp i vagnen, så hasade han ner igen. Irriterande minst sagt. Han skulle gå, så fick han gå OM han går nära oss. Men han var som en sådan där liten bil man drar bakåt som drar ifrån en så fort man sätter ner den i marken. Så sprang han...så kutade man ikapp och tittade i hans ögon och allvarligt sa att han fick antingen gå med oss eller så får han sitta i vagnen. Ja, sa han och såg helt allvarlig och uppriktig ut. Stod bredvid en sekund och sen kutade han.... Men för i helvete gå inte på stan med barnen då!!, känner jag folk vill säga. Mmm visst, sitt hemma i ett år med barn och går endast ut till lekparker så får ni känna här jävla kul det är i längden! ; )

I alla fall, efter stan gick vi till pappa och där var Teo lika omöjlig, jag fattar inte att han aldrig somnade i vagnen! Teo smällde i dörrar, drack vatten och spottade ut över vardagsrumsbordet, tog av sig naken (inte så hemskt men fan unge kan du behålla kläderna på någon gång ; ) ), pillade på tangentbordet på bärbara som han inte fick, ritade på köksbordet (!!) och kastade/rev ner saker. Kan påpeka att vi inte blev glad på honom när han ritade på köksbordet med bläckpenna hårt som attan...det bordet är inte fint nu och jag skäms! Teo fick be morfar om ursäkt och vattnet han spottade ut fick gott torka upp själv. Vi åkte iväg tidigt vid 19 tiden för det i gick inte att ha honom kvar. Jag sprang in på City Gross och handlade och han somnade i bilen med Mathias. Olivia var lika trött och var arg och ville inte alls handla med mig. Hon somnade också i bilen hem. Till Green Day som vanligt.."Boulevard of Broken Dreams" är favoriten just nu.  Ca 30sek och hon sover. Så nu sover båda barnen. Mathias är nere på dagbåtsfestivalen och träffar några arbetskompisar. Jag väntar på att Teo ska vakna och vara pigg som en mört och vägra somna förrän vid två tiden inatt. Det är allt för tidigt att somna vid 20 för honom....

Av Veronica - 5 augusti 2008 16:10

Jag håller på att garva ihjäl mig när jag läser på FL vad barn sag för spontana saker. Här kommer några smakprov:




Vi satt och åt middag.
Kyckling, ris och vitlökssås.
Nova (2 år och 8 månader) sitter och äter bara såsen.
Pappa tar hennes sked och visar att hon kan ta både ris och kyckling och doppa i såsen.
"Såhär kan man också göra" säger han.
Hon smakar, sen flinar hon upp och säger "Ja jävlar, det funkade!"    



Vi har försökt lära vår son, 2,5 år, att vissa saker får bara mamma och pappa göra. Som att fixa med eluttag, öppna ugnsluckan etc. Så när sonen råkade bajsa på mattan och jag sa att nästa gång kanske vi kan testa att bajsa på pottan så sa han: "Ja, det är bara mamma och pappa som får bajsa på mattan". Hm...  


  

Min förståndiga 5 åring och jag hade ett förtroligt samtal om bröllop i bilen häromdagen. Han frågade varför man gifter sig och jag försökte förklara så gott jag kunde att det är för att man vill visa för varandra och de man känner hur mycket man älskar varandra och lova att aldrig skiljas åt utan alltid vara tillsammans och hjälpa varandra resten av livet.

Tyckte att jag fick till det ganska bra och han verkade förstå. Tänker att det är fantastiskt ändå hur stor och klok han blivit att man kan diskutera sådana här saker med honom!

"Men... det kan ju hända att man måste skiljas åt ändå"

Jag:"Ja, det finns ju de som skiljer sig ändå" Jag avvaktar lite då jag inte riktigt vet hur insatt han är i ämnet...

-"Ja för tänk om man har lovat varandra att aldrig skilja sig åt men sedan tappar bort varandra på IKEA!!!"

Av Veronica - 5 augusti 2008 15:22

Teo åkte iväg med sin farmor och farfar ett tag idag. Syrran kom precis när Teo skulle iväg, hon var här en stund och pratade med Olivia.

Olivia fick mat idag med lite bitar i, men det var inte gott det heller, hon tycker verkligen inte om barnmat har jag kommit fram till. Hon tycker om den mat vi äter endast. Så jag ger pyttesmå bitar köttbulle osv. Krångliga unge! Hur fräscht är det att mixa makroner och korv å sånt till en röra till henne? Det måste se total vidrigt ut! Annars blir det egengjord barnmat till henen. Alltså ärligt, hur har föräldrar tid med sådant? Koka grönsaker, koka kött, koka korv. koka kyckling, koka koka koka...mixa mixa mixa. De måste ha jätte lätta barn som bara sitter och leker snällt medan man står i köket och bökar.

*suck* Jag som har nog med att få i Teo mat. Han äter gärna ingenting. Hur ska jag få ihop det här? Vissa säger...ja men trixa inte. Låt honom gå, han märker att han blir hungrig. Ja visst ja, han bryr sig inte ett smack. Han blir mager och går i vikt så fort vi inte anstränger oss. Han klarar sig på lite men han klarar sig inte på ingenting. Vi är superglad om han äter tre köttbullar medan andra klagar på barnen om de inte äter upp sju. Han har alltid varit liten i maten så det är inget konstigt. Medan andra barn åt en hel barnmatsburk åt han en tredjedel och blev mätt på det. Men som sagt, inget klarar han inte sig på.


Av Veronica - 5 augusti 2008 00:05

Måste bara säga att jag är beroende av godis. Himmelens drog.

Bästa godispåsen:

Av Veronica - 4 augusti 2008 23:42

Har sorterat alla kartonger med leksaker idag. Igår och iförrgår alla kläder. Så nu står alla kartonger i vår trånga lägenhet. Efter att ha sorterat om blev det fyra tomma kartonger!! Skönt! Nu ska jag bara in med allt i förådet igen. Ska spika dit lite spikar så jag får upp skridskorna från golvet. Hittade iaf ett litet barbiehus som Teo lekt med idag :D Tyckte det var jätte roligt.


I förrgår var vi på kalas hos Adam. Han fyllde 5år. Han fick en massa roliga saker som alla barnen provade. Teo satt och grejade med muttrar och verktyg.

Trevligt att träffa alla igen. Fika, korv och fiskdam blev det, inte så värst bra väder men barnen spang ändå ute. Olivia gungade, som hon älskar!

 

De har gjort en fin lekställning/stuga och där satt Adams storebror Fredrik på kalaset och gav folk korv och glass i "luckan". Stackars långa storebror fick ställa upp med att vika in benen i lillkojan. :D Jag busade med Adams lillebror David som är hur söt som helst. Han hade slagit näsan i rutchkanan stackarn och var alldeles blå. Olivia låg på gräset ett tag och "pratade" med Joakim 3år (Mathias kusin), han var så gullig mot henne. Frågade om han också ville ha en lillasyster, men det tyckte han inte...han var ju lillasyster? :) Härligt att se barnen kuta omkring, det kan inte finnas något bättre.




Ovido - Quiz & Flashcards