That´s life

Alla inlägg under september 2008

Av Veronica - 15 september 2008 19:08

Barnen och jag var utvilade imorse, finns det något härligare? Efter lunch åkte vi ner till öppna förskolan på stadsbibliteket. Innan tog vi en sväng hem igen då Teo trampade i hundskit påvägen till bussen. Vem fan tar inte upp hundskit efter sig, särskillt mellan husen här i ett bostadsområde? Helt galet! Äckligt var det och jag har lust att bara slänga skorna. Väl på öppna förskolan hade Teo jätte kul. Han pratade med barnen, lekte med leksaker, ritade, målade och klippte och klistrade..


Olivia lekte också, fick ingen bra bild på henne...något konstigt med kameran! Sen var det samling där och då sjöng vi och spelade instrument. Teo fick dela ut och samla in instrumenten. : ) En härlig dag. Olivia sov en stund så man kunde leka lite med bara Teo, det var nog uppskattat. Efter öppna förskolan var vi på biblioteket en snabbas när vi ändå var där.

Sen skulle vi ta bussen hem. Teo var jätte trött och sur, ville inte följa med. Fick hålla honom i handen så han inte skulle bli påkörd och det var inte populärt. Skulle in med vagnen på bussen (Teo skrek fortfarande), och precis då verkade dörrarna slå igen så jag backade, men då åkte dörrarna upp så då åkte jag in igen. Det blev som att hälla sand ur en skottkärra. Olivia i åkpåsen åkte rutschkana ur vagnen ner på backen. Som tur var gick det bra. Hon bara satt där och såg förvånad ut. Men fy vad rädd jag blev. Och sen när jag märkte att allt var okej var det pinsamt. Alla stirrade och hade dragit andan till sig. Skönt att komma in på bussen och gömma sig. Märkte att lite av Olivias nagel hade gått sönder så lite av köttet syntes. Så det fick jag göra rent när vi kom hem.


Hemma åt vi kotletter, potatis och sky med äppelmos såklart. En av mina favoriträtter. Teo tyckte om köttet. Olivia åt gröt sen fick hon en smörkniv med lite smör :)

 

Efter maten ville Teo "skaka ägg". Något jag inte visste vad det var så jag frågade om han ville baka, det ville han. Så vi gjorde en sockerkaka som vi sen smaskade på.




Av Veronica - 14 september 2008 20:51

Idag var jag med syrran, vi gick till ICA och skulle köpa lövbiff...syrran förstod lövbit vilket inte fanns. Ringde till mamma och frågade vad som var skillnaden. Vi uppfattade ändå inte att det var lövbiff de skulle ha och som faktiskt fanns.  Så de fick också åka och handla, helt i onödan. Haha! ; )

På eftermiddagen åt vi..lövbiff! ; ) Hos mamma och Ulf såklart. Jätte gott verkligen! Fylld lövbiff, potatis och pepparsås. MUMS! Sen skulle jag rensa en kartong jag hade där fylld med teckningar sedan vi var små. Men det visade sig vara mest syrrans teckningar just där men några var mina. Syrran skulle spara allt så jag fick övertala henne att slänga lite.. Vi hittade sådanna där svarta urklippta papper som var mallade från vara skuggor från våra profiler som liten. När mamma tog upp min så sa hon "det här måste nog vara..en val!"...vad vi skrattade när hon förstod att det var jag och ingen val! Måste försöka skanna in den bilden någon dag.


På kvällen hjälpte jag syrran med hennes blogg och sen blev det alfapet, jag och syrran mot mamma och Emil. Vi vann såklart ; ) Vi satt uppe till halv tolv och spelade. Jag och syrran var jätte tröttiga och fnittriga som vi blir tillsammans. Jag höll på att ramla av stolen flera gånger (mest pga sittplattan satt löst).

Läs Syrrans blogg för mer info och bilder från denna dag:

http://enilorac.bloggagratis.se/




Av Veronica - 13 september 2008 21:36

Idag åkte jag och barnen med deras morfar till birsta. Köpte kläder till Veronica och Kalles bebis. På Lindex hittade jag fina kläder, frågade hon i kassan om de slår in kläder. "Ja, kan du slå in de här?", frågade hon en annan tjej som jobbade där. "Ja". Så försökte denna nya hitta en kartong men hittade bara en större och frågade om den gick bra. "Ja, det spelar ingen roll jag kan ta den där", sa jag. Så stoppade hon ner den i plastpåsen bland kläderna. Varsågod! Jaha? Och det kallar ni för att slå in paket?...hade jag lust att säga! Tack så jätte mycket för kartongen..idioter! Kunde väl ändå lagt i kläderna där i, kanske med en litet snöre fasttejpat?? Nej nej...


Sen blev det bara ÖB och iväg till Coop för att veckohandla. Skönt att ha det gjort!  Vi fikade där också en sväng och åkte sedan hem till pappa min för en god middag bestående av potatisklyftor, rotgrönsaker och egenfångad fisk. Lyx! Mumsigt som bara den! Sen återstod en kväll av lite TVtittande och lite jagande av en uppspelt Teo. Jag tror inte han gjorde sönder något denna gång...eller jo han spillde kaffe över det vita vardagsrumsmattan...hmm..


Ni kommer inte tro det..här är det...


...barnen sover :D Somnade i bilen hem.


Vad gör jag då? Sitter på nålar...vaknar inte Olivia snart?, hör jag inte ett ljud nu? När som helst kommer Teo att skrika för att inte vet vart han är! Snart måste jag gå..skynda att äta upp mackan..bör nog förbereda så man har bortat tänderna och tagit ur linserna..

Jaja..skönt är det i alla fall!

Av Veronica - 13 september 2008 09:58

Grattis Veronica och Kalle till er son!! Starkt jobbat Veronica, du vet väl att du är värd miljoner för det jobb du just utfört. Massa kramar till er båda!

Av Veronica - 12 september 2008 18:19

Finns det barnskydd som i skydd för barnen? ; ) Mitt ena ben är misshandlat, men jag ska inte bara skylla på barnet..det är jag som är klantig också och går in i allt. Men igår råkade Teo skalla (ja skalla) mig på smalbenen när han var övertrött i sängen. Trodde benet skulle gå av! Precis på benet där två stora blåmärken redan gör sig iögonfallande. Tur det är vinter!


Eftersom jag inte har någon chans till hjälp med städning då min kära jobbar hela tiden så försöker jag desperat hålla efter här hemma. Dammsugit varje dag efter barnen och så ser det rätt skapligt ut hemma. Vad får man för det? Bananjävlaflugor!! Teo öppnade en banan och la tillbaka den i fruktskålen. Bananflugor igen! Man vill bara grina för de försvinner ju fan i mig aldrig. Svära tänker jag göra också! När jag går in i köket vill jag spy, ett moln av bananflugor flyger upp och man blir genast supersugen på att laga en riktig brakmiddag. Idag blir det spagetti och spagetti. Tänkte göra köttfärssås men jag vill inte stå bland flugorna och göra det! Lite paprika blir det...och så får väl Teo äta gröt ikväll om han inte blir mätt. Helt hopplös mamma men jag tror faktiskt han överlever.

Av Veronica - 12 september 2008 16:52

Fan att man måste laga mat. Jag måste vara världens sämsta mamma som inte står i köket just nu. Bara vila liite till...
Idag har vi varit på stan, vi träffade Emily och åt lunch. God pasta med salami. Teo åt pannkaka. Tjejen i kassan frågade om han skulle ha glass eller grädde. Ett självklart val där..men vad fanns det för glass då? Jo..typ konstiga sorter som lakritsgrejs och bananchoklad m.m Till pannkaka! Men men...bananchoklad visade sig passa finfint!! :D Teo åt inte så mycket, som vanligt hade han annat för sig.

Så drog jag med Emily att titta på massa barnkläder och jag är glad att hon orkade med barnen och mig : ) Skönt att komma ut och göra någonting annat.

Börjar känna mig så ouppskattad. Låter helt absurt men det är inte så lätt. När man jobbar och sliter på ett vanligt jobb får man en belöning, pengar i slutet av månaden. Jag tar inte ut någon föräldrapenning, det är inte värt det då de är mer än 10000 mindre än vad Mathias skulle få om han tar ut. Pengar vi alltså förlorar på en månad om jag tar ut dem istället för honom. Jag sliter hemma och ingen vet vad jag gör, inte ens Mathias längre som nu som sagt aldrig är hemma. Man sliter och så går man och lägger sig, dag efter dag efter dag. Aldrig ledig. När Mathias får lönen han jobbar ihop nu, då ska jag köpa kläder till mig själv. För 2000kr, har jag lovat Emily ; ) Bara till mig! Länge sedan.. Och så skulle jag vilja noppa ögonbrynen på salong och gå på den där massagen som jag har presentkort på sedan ett halvår tillbaka...

BVC

Av Veronica - 12 september 2008 01:05

Tvättat igen...wow tvättat innan tvättkorgen blivit helt överfull! YES!

Olivia är jätte snorig och trött. Men har sovit 5min två gånger idag! Fan man blir helt knasig! Hon vaknar av att hon hostar eller snorar eller rullat runt fel. Så är hon lika trött som innan när hon vaknar. Hoppas hon är bättre imorgon!


Vi var iaf till BVC idag och vikt och längd var jätte bra. Berättade att vi hade problem med att få i henne mat. Men hon tyckte inte det var några bekymmer...det verkade ju gå bra ändå om man såg till vikten. Hon väger 9350g nu, det är vad man går och bär på hela dagarna. Inte konstigt man har lite träningsvärk i armarna ibland.. Sen var det hörseltest, bara med en bjällra. Hon hörde ; ) Barnmorskan tyckte Olivia var så söt, hon sa att Olivia borde vara blöjmodell eller något ; ) Haha! Det bara för att hon är så glad jämt när hon träffar folk. Finns det något härligare än bebisar som ler mot en?

Ja jag vet, kl är ett. Olivia somnade för en halvtimme sedan så nu är jag fri att göra vad jag vill. Eh.. Jaja. Har faktiskt hunnit läsa nästan två kapitel i min nya bok...Geriatriska sjukdomar. Låter spännande va? Faktiskt vara den det...men man blir stressad när man har 300sidor kvar. Och detta är en av många många böcker till nästa kurs. Jag kommer klara det!! Såklart...eller? 

Av Veronica - 10 september 2008 23:00

Idag fick Teo va hemma. Alla tre är så snoriga. Jag blev inte motiverad att lämna Teo på dagis då jag försökte få upp honom i 10min utan tecken på liv, samtidigt som jag hade ont överallt och Olivia precis somnat in riktigt (bökat hela natten då hon varit så snorig). Så jag ringde dagis för att sjukanmäla. På eftermiddagen piggnade Teo till litegrann och var i sitt rum och grejade. Så kom man in så såg det ut såhär:

Fint ommålat bord, Teos kista och lite av väggen. *suck* Jaja...det kunde ha varit värre. Busunge!


Tänkte det var lika bra man försökte roa honom med något så han inte dekorerade något mer med någon krita han hittar. Så vi tog fram keyboardet, alltid roligt med något nytt man lagt undan ett tag. Olivia ville vara med och spela...eller iaf klättra på det...

Sen ville mamma ta en bild på sina älsklingar och Teo är inte motvillig. Han ville visa upp lillasyster! Jag älskar Olivia, säger han.

Men senare lät det annorlunda. Plötsligt ville han "vara ifred" precis som igår. Och ingen fick komma in på hans rum! Blev arg på Olivia när hon försökte krypa in, han stängde dörren och var själv där inne. Intressant det där, det är jätte bra tycker jag! Att kunna få vara ensam är ju jätte viktigt det också!

Sen var det matdags, blodpudding gick ner. Teo älskar blodpudding men kunde som vanligt inte sitta still. Olivia fick spagetti och köttfärsås på barnmatsburk och det ville hon inte ha med sked..men med fingrarna slank det ner liitegrann iaf. Sen pillade hon in små bitar blodpudding också.


Så fick det väl bli någon film eller något tills pappa kom hem strax innan 21. Då blev det skagenmackor för mamma och pappa. MUMS! Gjorde av räkorna som blev över efter langosen.

Ovido - Quiz & Flashcards